Hvis dit barn skal have specialundervisning og specialpædagogisk støtte.
Beskrivelse af forløbet Hvis I som forældre, skolen eller børnehaven vurderer, at dit barn skal have specialundervisning eller specialpædagogisk støtte, kræver det en visitation. Visitation betyder, at der skal laves en ansøgning, som bliver vurderet fagligt af et visitationsudvalg. I og jeres barn bliver inddraget i udarbejdelsen af ansøgningen.Udvalget vil, på baggrund af ansøgningen, vurdere hvilket tilbud, de mener, der er det bedste for dit barn. Hvis du ikke er enig i udvalgets vurdering, kan du klage.Mindst en gang om året vurderes det, om dit barn får det rette tilbud. Visitation til specialundervisning sker med udgangspunkt i Folkeskolelovens §20, stk. 2. De fire faser i visitationsprocedure på skoleområdet Udformningen af ansøgningen afhænger af, hvad situationen er for dit barn på ansøgningstidspunktet.Der kan være tale om følgende situationer: Ansøgning Visitation Tilbud om specialundervisning/støtte Revisitation
Fase 1 - Ansøgning Dit barn går allerede i skole i Tårnby Dit barn går i børnehave og skal til at starte i skole Dit barn er lige flyttet til Tårnby Kommune Dit barn bor i en anden kommune end dets dagtilbud/skoletilbud eller er anbragt Det afhænger af situationen hvem der skriver ansøgningen.  Dit barn går allerede i skole i Tårnby <p>For langt de fleste elevers vedkommende har der været et langt forløb op til første fase. Skolen, PPR og I har arbejdet med handleplaner, og der er givet supplerende undervisning.</p> <p>Der er udarbejdet en PPV (Pædagogisk Psykologisk Vurdering) med anbefalinger, som der er arbejdet med. Sammen med jer forældre er skolen kommet frem til, at I ønsker at søge om specialundervisning. Skolen udfylder derfor et ansøgningsskema på baggrund af et netværksmøde, hvor I som forældre har bidraget med jeres perspektiver.</p> <p>Ansøgningsskemaet læses igennem og underskrives af jer forældre, inden afsendelse til visitationsudvalget. Det skal fremgå af ansøgningen, hvordan der har været arbejdet med handleplanen, og at indsatsen er evalueret i samarbejde med dit barn, teamet, jer forældre, skolens ressourcepersoner og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).</p> <p>Ansøgningen fremsendes til visitationsudvalget, sammen med en Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV som er udarbejdet af en PPR-medarbejder) og andre relevante bilag.</p> Visitationsmøder <p>Herefter vil sagen blive behandlet i visitationsudvalget på et visitationsmøde. Der afholdes løbende visitationsmøder hen over året. </p> <h4>Medlemmer </h4> <p>Visitationsudvalget består af</p> <ul> <li>skolechefen, som er formand </li> <li>alle skoleledere i Tårnby Kommune,</li> <li>Leder af PPR,</li> <li>Leder af Familierådgivningen</li> <li>Chef for Børne- og Familieafdelingen.</li> </ul> Dit barn går i børnehave og skal til at starte i skole <p>På samme måde som med skolebørn samarbejder forældre, dagtilbud og PPR om forløbet frem til en visitation<br />til barnets kommende skolestart.<br /><br />I processen sker der følgende:<br /><br />Hvis der er er usikkerhed om dit barn har behov for specialundervisning, vil I blive indkaldt til et netværksmøde i dagtilbuddet.</p> <p>I vil sammen udarbejde en ansøgning, hvor jeres perspektiv inddrages og det fremgår, hvordan der har været arbejdet med handleplanen, og at indsatsen er evalueret i samarbejde med dit barn, det pædagogiske personale, jer forældre, andre eksterne samarbejdspartnere fx ressourcepædagog eller pædagogisk vejleder samt Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).</p> <p>Dagtilbudsleder sender ansøgningen til skolelederen i jeres distrikt inden den 1. januar. Skolelederen vil<br />herefter vurdere om jeres barns behov kan varetages indenfor skolens egne muligheder med supplerende<br />undervisning.</p> <p>Hvis der vurderes behov, vil skolelederen sende ansøgningen videre til visitationsudvalget med henblik en vurdering.</p> <p>De samme regler gælder for børn i særlige tilbud udenfor kommunen.</p> Dit barn er lige flyttet til Tårnby Kommune <p>PPR rekvirer sagsakter fra den kommune, som I er fraflyttet – det er nødvendigt, at du/I som forældre<br />giver samtykke til, at journaler og PPV kan videresendes. Fraflytningskommunen har pligt til – inden 4<br />uger – at videresende PPR-journaler og andre relevante akter om specialpædagogisk bistand til Tårnby<br />Kommune.</p> <p>Sagen drøftes med jer og skoleledelsen på distriktsskolen for at afdække, om og hvordan skolen kan skabe<br />et godt læringsmiljø, der kan imødekomme dit barn. Hvis det vurderes, at dit barn ikke vil kunne inkluderes<br />på distriktsskolen, udarbejder skolen i samarbejde med jer en ansøgning, der sendes til behandling i<br />visitationsudvalget.</p> Dit barn bor i en anden kommune eller er anbragt <p>Når et barn går i skole i Tårnby Kommune, er det os, der er skolekommune, og dermed os, der har ansvar<br />for hele tiden at sikre, at dit barn er i faglig udvikling og trivsel.</p> <p>Vi kan fremsætte forslag om specialundervisning, men den kommune dit barn bor i skal godkende ansøgningen, inden vi kan sætte den i gang. Det er bopælskommunen, der skal betale, og der skal derfor være indgået en skriftlig aftale mellem din bopælskommune og Tårnby Kommune.</p> Fase 2 – Visitation I visitationsfasen behandles dit barns sag på visitationsmøde. Her tages først og fremmest stilling til, hvorvidt visitationsudvalget anerkender, at der er tale om et specialundervisningsbehov. Såfremt udvalget anerkender, at dit barn har specialundervisningsbehov, begynder udvalget at se på, hvilke muligheder der er for at imødekomme dit barns specialundervisningsmæssige behov, samt hvorvidt dette kan imødekommes med specialundervisning i den almene klasse, eller hvorvidt der skal henvises til et specialiseret tilbud. Specialundervisning kan visiteres indenfor 3 former: Over 9 timer i almenklassen Specialklasse Specialskole Det forventes altid at skolen har arbejdet med holddeling, undervisningsdifferentiering og supplerende undervisning. Supplerende undervisning gives elever, der har brug for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt. Tilbud om specialundervisning på egen skole <p>Hvis udvalget vurderer, at jeres barn støttes bedst med specialundervisning i sin almene skoleramme, vil I herefter modtage en afgørelse, hvor det fremgår, hvor mange timer jeres barn tildeles. Afgørelsen bliver ligeledes sendt til barnets skole, så de kan iværksætte den bevilgede støtte.</p> Henvisning til specialtilbud <p>Hvis der henvises til et specialiseret tilbud, vil de dokumenter, der er medsendt fra skolen, blive sendt til den faglige leder i det skoletilbud, som visitationsudvalget vurderer, er relevant med henblik på, at de kan vurdere, om dit barn kan tilbydes en plads hos dem.</p> <p>Vi kalder denne handling, at barnets sag sendes i ”høring”. Hvis jeres barns sag sendes i høring, bliver I orienteret om det af den PPR-medarbejder, der er tilknyttet jeres barns sag. Hvis specialundervisnings-tilbuddet mener, at det kan udgøre et godt læringsmiljø for dit/jeres barn, bliver I inddraget og kan besøge skolen. Herefter skal I give tilbagemelding til PPR-medarbejderen om, hvorvidt I ønsker tilbuddet. Skole eller specialinstitution kan vælge at besøge jeres barn i dets vante rammer eller invitere jer til møde, inden de giver tilbagemelding. Hvis dette sker, vil I blive kontaktet først.</p> <p>Arbejdet med at finde et relevant tilbud kan tage lidt tid. Udvalget bestræber sig altid på at afklare alle sager hurtigst muligt, men det er væsentligt, at modtagende skoler er grundige i høringsperioden. Derfor kan det godt tage et par uger, fra sagen sendes i høring, til der er svar på, hvorvidt jeres barn kan tilbydes en plads.</p> Afslag <p>Hvis udvalget vurderer, at jeres barn ikke har et specialundervisningsbehov, vil I modtage et afslag med en individuel begrundelse. Udvalget vil typisk henvise til, at nuværende skole skal arbejde målrettet med jeres barn.</p> Forældres klageret <p>Du skal som forælder have klagevejledning tilsendt samtidig med afgørelsesbrevet.</p> <p>Klager over afgørelsen kan indenfor 4 uger indgives til Tårnby Kommune, som skal svare senest 4 uger efter modtagelsen.</p> <p>Kommunen vurderer, om der er nye oplysninger i sagen, og der træffes afgørelse om, hvorvidt der skal gives afslag på klagen eller træffes ny beslutning. I denne periode vil I blive tilbudt et møde, hvor I kan uddybe klagen/komme med nye oplysninger inden udvalget tager stilling. Opnås der ikke enighed mellem forældre og kommune, sender kommunen klagen og sagens akter til Klagenævnet for Specialundervisning, som træffer afgørelse i sagen.</p> Frit skolevalg <p>Hvis I som forældre ønsker et andet skoletilbud end det anviste, har I frit skolevalg til at vælge et lignede skoletilbud. Tilbuddet kan ikke være mere vidtgående end det, der er visiteret til. Ved benyttelse af Frit skolevalg, skal I som forældre selv dække de befordringsudgifter, som det koster mere at bringe jeres barn til tilbuddet.</p> Fase 3 – Start i specialskole/specialklasse/indsats på distriktsskolen For de elever, hvor indsatserne kan foregå i skolens eget regi, udarbejder teamet i samarbejde med barnet, jer forældre samt PPR en pædagogisk handleplan med tydelig angivelse af mål for indsatserne. Teamets nærmeste leder er i tæt samarbejde med teamet, tovholder på indsatsen. Forud for start på specialskole eller i specialklasse er det den modtagende skoles ansvar at tilrettelægge starten i samarbejde med jeres barn og jer forældre. Den modtagende skole indkalder til et overleveringsmøde med deltagelse af relevante parter med viden om dit barn. Forud for start på specialskole eller i specialklasse udarbejder modtagende skole i samarbejde med dit barn, jer forældre og evt. PPR, en pædagogisk handlingsplan for dit barn. Fase 4 – Revisitation af pladser i specialtilbud Skoleleder på distriktsskolen, skoler med specialklasser og specialskoler har ansvar for skolens specialundervisningselever. Jf. lovgivningen indebærer dette ansvar, at det som minimum én gang årligt skal vurderes, om den iværksatte indsats for dit barn skal ophøre, ændres eller fortsætte uændret. Skolens ledelse indkalder derfor årligt, og senest i oktober, til et statusmøde på det enkelte specialiserede tilbud med deltagelse af jer forældre, specialtilbuddet og PPR , eventuelt også sagsbehandler fra Familierådgivningen og UU-vejleder. Visitationsudvalget beslutter på baggrund af statusplan, skolens ansøgning om revisitation, referat fra statusmødet samt PPV, om dit barn skal ophøre eller fortsætte i sit specialundervisningstilbud. Visitationsudvalget vil altid som udgangspunkt have for øje at et specialundervisningstilbud gives for en kortere periode jf. lovgivning. Personlig assistance og hjælpemidler <p>Elever, der har praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, har ret til personlig assistance til<br />at følge undervisningen.</p> <p>Eleverne har ligeledes ret til at få de nødvendige undervisningsmidler og tekniske hjælpemidler stillet<br />gratis til rådighed, så de kan bruge dem både i skolen og i fritiden. Udover at skolen skal ansøge om det,<br />skal skolen også sørge for, at den enkelte elev bliver instrueret i at bruge hjælpemidlet og fx får<br />downloadede software til IT-rygsække.</p> <p>Ansøgning om personlig assistance og hjælpemidler indsendes til visitationsudvalget.</p> Kørsel <p>Elever, som efter en konkret vurdering, på grund af sygdom, handicap eller andre særlige behov ydes befordring.<br />Afgørelsen træffes på visitationsudvalget efter forældrenes ansøgning, eventuelt via skoleleder<br />eller sagsbehandler.</p> <p>Befordringen kan foregå på følgende måder:</p> <ul> <li>Eleven bevilliges buskort</li> <li>Eleven køres i særlig skolebus</li> <li>Forældrene kan få refusion efter laveste takst, hvis de selv ønsker at bistå med befordring</li> <li>I meget særlige tilfælde kan eleven køres i taxi</li> <li>Eleven bevilliges handicapcykel.</li> </ul> <p>Hvis der er tvivl om, hvorvidt en elev kan komme til og fra skole, kan visitationsudvalget forlange<br />dokumentation fra forældrene (fx ved lægeerklæring), der redegør for årsagen til, at eleven ikke selv kan komme til og fra skole. Der skal foreligge en vurdering af, om eleven er ude af stand til at lære at befordre<br />sig selv til og fra skole med eventuel træning og øvelse.</p> <p>”Ledsageordning – hjælp til selvhjælp” er en befordringsordning til elever, som er syge, handicappede,<br />eller har særlige behov gives efter ”hjælp til selvhjælp princippet”, med det sigte, at eleven, så snart det er<br />muligt bliver selvhjulpent med hensyn til at bringe sig selv til eller fra skole.</p> Fritidstilbud <p>De specialtilbud hvor SFO og klub ikke er tilknyttet, kan I som forældre søge om dette i visitationsudvalget.</p> <p>Alle børn og unge har ret til at gå i klub, men skal dit barn i SFO eller særlig klubtilbud, skal det bevilliges i<br />Visitationen.</p>