Forældresamarbejde er det vigtigste arbejdsredskab for at bygge bro mellem jeres barns liv hjemme og barnets liv i børnehaven. Det pædagogiske personale tilstræber så vidt muligt, at de dagligt har dialog med jer om jeres barns trivsel og udvikling. Den daglige dialog er med til at give os et fælles ståsted og forståelse af emner, som der ellers kan være meget forskellige vinkler på. Vi lægger dagligt billeder på Aula, så I forældre kan følge med i, hvad jeres barn oplever i børnehaven og understøtte sammenhæng mellem børnehave og hjem. Derved kan I tale videre hjemme og lytte til barnets fortællinger. Det kan bidrage til en styrkelse af barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, idet der skabes en sammenhæng i barnets liv. Ligeledes anbefaler vi jer at bruge vores dokumentationsskab ved indgangen. Her kan I, sammen med jeres barn, visuelt studere, spørge opklarende og tale om dagens/ugens tema og fokusord. Når dit barn skal starte på Eskebøl Allé Når barnet starter i børnehaven kommer de som oftest fra vuggestue eller dagpleje. Vi prioriterer og vægter god tid til barn og forældre ved indkøring. Det foregår altid i en lille gruppe. Der er 2 primære voksne i opstartsfasen. Det er det pædagogiske personale, der har ansvaret for at tage godt imod det nye barn og dets forældre. I den første tid, vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende og skabe sammenhæng mellem hjem og børnehave. Vi forventer, at I har god tid til at jeres barn, og I som familie, kommer godt i gang med børnehavelivet. I deltager sammen med jeres barn i den første dag i børnehaven. De følgende dage er jeres barn alene uden jer, men kun få timer ad gangen. Over en lille uges tid forlænger vi dagen gradvist med de daglige rutiner i børnehaven som at spise, besøge toilettet, bruge garderoben og evt. sove. Særlige indsatser i børnehaven Alle børn har krav på at være betydningsfulde i børnefællesskabet. Der hviler en særlig forpligtigelse i vores pædagogiske praksis, og i at arbejde med børnehavens børn i udsatte positioner. Børnehaven har 4 inklusionspladser til børn, der visiteres særligt til os, i kraft af børnehavens pædagogiske ressourcer. Tolerance over for forskelligheder og mangfoldighed, er en vigtig del af det moderne samfund. Vi bestræber os på at lære børnene at have respekt for hinandens forskelligheder, da det er en styrke de får med i bagagen senere hen i livet. Vi prøver at inkludere alle personligheder i børnehavens struktur og fællesskab. Børn skal lære at lege med og rumme personligheder, der er anderledes end deres egen. Det er vores håb, at det vil give barnet en større tolerance i deres voksenliv og styrke deres sociale kompetencer. I kraft af vores særlige arbejde med børn i udsatte positioner oplever vi at have skærpet opmærksomhed på hvis et barn har behov for en særlig indsats, i forhold til barnets trivsel, udvikling og læring. Overlevering Vi har et tæt samarbejde med vuggestuer og dagplejere. Før børnehavestart kommer dagpleje/vuggestue på besøg i børnehaven med jeres barn og et par af barnets trygge legerelationer. Ved besøget modtager de kommende "primære voksne" barnet i en lille relationsgruppe, med et par børnehavebørn og barnets "storeven". En storeven er et af de ældste børn som, sammen med de voksne, skal støtte og guide jeres barn i indkøringen. Vi får en overlevering om jeres barn, så vi kan skabe den bedst mulige start i børnehaven. Overgangsarbejdet med de nye børn starter allerede ved børnehaverundvisninger for interesserede forældre, der skal vælge kommende institution. Vi tilbyder forældrene en rundvisning både indenfor og på legepladsen, hvor vi lægger stor vægt på at fortælle om vores pædagogiske arbejde i læringsmiljøerne i børnehaven, understøttet af vores struktur og grundlæggende værdier. For det kommende skolebarn afholder vi skoleparathedssamtaler med forældre i oktober måned, i forbindelse med indskrivning til SFO/skole. Til samtalen bruger vi overgangsskemaet som arbejdsredskab for at synliggøre barnets skoleparathed. Vi har et godt samarbejde i Pilegårdsdistriktet om overgangen, ved besøg af det pædagogiske personale fra SFO'en her i børnehaven. Her er børnenes opgave at vise rundt i deres børnehave, som efterfølgende er fulgt op af mundtlig overlevering fra børnehavens pædagogiske personale, der har nært kendskab til det enkelte barn. Overleveringen følges op af børnenes besøg på deres kommende SFO, hvor de deler oplevelsen med de resterende kammerater fra storbørnsgruppen.