Fysiske rammer Indendørs Vi er normeret til 46 børn. Børnehaven ligger i et villakvarter tæt ved Amager Fælled, Naturskolen samt direkte busforbindelse til Kongelundsskoven. Når du træder ind i huset bliver du mødt af en hjemlig atmosfære med glade børn og nærværende, fagligt stærke voksne, som brænder for det gode børnemiljø og børneliv, både inde og ude. Børnehaven er i 2 plan med læringsmiljøer på hver etage. På 1. sal er der fokus på musik, krop og bevægelse, og i stueetagen på det kreative og æstetiske. Børnehaven er ikke stueopdelt, men børnene er opdelt i 4 grupper af 12 børn, med en tydelig visuel struktur, der danner rammen for en rød tråd af aktiviteter i det enkelte læringsmiljø. Her guides børnene gennem hverdagen og ugens forløb. Børnene er opdelt i grupperne i det tidsrum hvor de er i formiddagens aktivitet samt under måltiderne, frokost og frugt. Forældrene oplever, at det er en styrke, at børnene kan lege på kryds og tværs, og kender alle voksne i personalegruppen. De oplever fordelen ved, at deres børn hurtigt bliver vant til at færdes i hele huset, og styrker deres relationer på tværs af børnefællesskabet. Vi arbejder tematisk, hvor alle 6 læreplanstemaer er i spil dagligt. Vi har i alle læringsmiljøer, både de pædagogiske rutiner, overgange og pædagogiske aktiviteter, et særligt fokus på interaktionen i nærværet med det enkelte barn, for bl.a. at understøtte den sproglige udvikling. Udendørs På legepladsen er der en hytte, der også fungerer som naturværksted med dyrehold af både krybdyr, insekter og gnavere. Der er også fuglevoliere og en hønsegård med fritgående høns på legepladsen. Uderummet er et dejligt område med beplantning, urtehave, bålplads og niveauforskelle, som indbyder til motoriske og sanselige oplevelser og forskellige lege hos børnene, både egne uformelle og dem som de voksne igangsætter. På legepladsen forsøger vi at vække børnenes opmærksomhed om biodiversitet og bæredygtighed (for planter og til gavn for insekter og dyr), ved at lade græs og ukrudt vokse vildt, ligesom vi sammen med børnene dyrker urtehave og sår blomster. Børnene får indsigt i den store diversitet af insekter på legepladsen, ved muligheden for at lede efter krible-krabledyr under sten og træstubbe, og mellem bambus, buske og træer. Med vores særlige fokus på udeliv og bevægelse, ser vi naturen som et unikt rum for læring, hvor vi vækker børnenes nysgerrighed. Bevægelse baner vejen for at udforske, afprøve, nyde og forstå det fysiske såvel som det kulturelle miljø og naturen. Når vi arbejder med bæredygtighed, er børnene desuden ekstra opmærksomme på affald i naturen og hvordan vi passer på den (ved at samle op og smide ud i en skraldespand). Nærmiljø Vi tager dagligt på ture ud af huset med en gruppe børn. Turene går som oftest til Fælleden, hvor der med åbne arealer er plads og frirum til et mentalt afbræk for både børn og voksne. Vi bruger i høj grad lokalsamfundet. De fysiske faciliteter som Naturskolen, Blå Base, Ugandaskoven, Kongelundsskoven og de legepladserne tæt på. Vi er åbne og udforsker muligheder i vores nærmiljø. Vi bliver også ofte inviteret med til forskellige arrangementer. Af kulturtilbud i nærområdet bruger vi biblioteket, Kastrupgårdsamlingen, Kulturhuset Kastrup Bio og Blå Planet. Vi har også etableret et samarbejde med det nærliggende plejehjem. Hvorfor naturbørnehave For at inspirere børn til at færdes i naturen og for at stimulere deres nysgerrighed, så de få lyst til at udforske de opgaver og udfordringer de møder, "i børnehøjde". For at styrke børnenes motorik, med naturen som klatreredskab. Skabe miljøbevidste børn med respekt for natur og miljø, samt styrke deres handlekraft og kompetencer - troen på at vi, stor som lille, kan gøre en forskel. Opleve naturen og derved skabe en hverdag, med sjove og livsbekræftende oplevelser. Skabe ro og rum til fordybelse, i en til tider larmende hverdag, med mange indtryk. Vi ser naturen som et læringsrum, der bidrager til barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Naturen giver sanseoplevelser - mulighed for at eksperimentere - plads til legemuligheder, samt at sanser og motorik bliver stimuleret. Naturen er verdens bedste legeplads. Vi ønsker at børnene skal vide mere om naturen, dens ressourcer og kredsløb. Vi vil gerne lære børnene at holde af naturen, så de også passer på den når de bliver voksne. Personalesammensætning Vi er i alt 9 pædagogiske medarbejdere, både mænd og kvinder, der er med til at skabe en god dynamik i arbejdsmiljøet og i det pædagogiske arbejde, til gavn for børnenes udvikling, trivsel, dannelse og læring. I perioder har vi desuden tilknyttet studerende fra seminariet. Vi har 5 pædagoger (hvoraf de 2 indgår i ledelsesteamet) og 4 pædagogmedhjælpere. Vi har kommunal rengøring, hvilket betyder at børn og voksne dagligt møder ind til et dejligt rengjort hus. Vi sætter stor pris på, at vores fysiske rammer er vedligeholdt og byder os velkomne. Ingen madordning Børnene har selv egen madpakke med hjemmefra, da vi ikke har en madordning. I børnehaven har vi en nul-sukker holdning. Forældrebestyrelsen og personalet er enige om holdningen til en sund madpakke uden sukkerholdige madvarer. Når vi modtager nye familier, vejleder vi forældre med anbefalinger til indhold i madpakken. Vi har fokus på hvad forældrene rent faktisk ønsker at barnet spiser, med udgangspunkt i at skabe en børnehavedag for barnet hvor der er energi til leg og udfordringer i fællesskabet. Vi oplever en fælles forståelse og opbakning fra forældrene, om nul-sukkerholdige fødevarer i madpakker og ved fødselsdage.