Vi arbejder som alle andre med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os. I børnehaven er det vores mål at give hvert enkelt barn en robusthed, der giver dem lyst og mod til at udforske livet, når vi sender dem videre til SFO og skole. For os betyder det, at ethvert barn, og voksen, kan forvente at blive mødt med ligeværd. Vi vil skabe en grundlæggende tryghed, der gennem gode relationer, udvikles til den tillid, der bliver fundamentet for barnets videre udvikling. Det er vores opgave at lade barnet glædes over det, det kan og samtidig skabe muligheder, så barnet udfordres og får lyst til at tage næste skridt. Det gælder barnet individuelt og som del af et fællesskab. Vores arbejdsgrundlag er baseret på følgende værdibegreber: Fokus på leg og legemiljøer, omsorg, selvværd, sundhed – bevægelse og pædagogisk idræt, ligeværd, fællesskab, udvikling, dialog med forældre, medbestemmelse samt et velfungerende samarbejdsmiljø i institutionen. Gennem vores pædagogik, fysiske rammer, daglige struktur og organiseringsform bestræber vi os på at skabe et godt børnemiljø i institutionen. Et godt børnemiljø er afgørende for børnenes muligheder for at lære nye ting, trives og udvikle sig. Lidt om daglig struktur Vores dagligdag struktureres gennem teorien omkring de tre læringsrum. Det betyder at vi skaber en alsidig hverdag for børnene, ved at lade dem indgå i de forskellige læringsrum samt fællesskaber. De 3 læringsrum Voksen-barn: Det formelle læringsrum hvor den voksne strukturerer aktivitetsforløbet og definerer indholdet. Barn-voksen: Det uformelle læringsrum hvor barnet definerer legen og den voksne støtter og vejleder Barn-barn: Det voksen frie læringsrum hvor børnene leger uden voksen deltagelse, og hvor den voksne har mulighed for at observere børnenes lege. Overordnet set er der i børnehaven faste aktiviteter på stuerne om formiddagen og mere frie aktiviteter og leg om eftermiddagen. Vi er i opstarten med at arbejde med legemanuskripter, som vi ser som et stort potentiale. Den voksne laver et legemanuskript. En slags "rolleleg", som børnene så siden er med til at videreudvikle igennem legen, så det bliver et fælles manuskript. Det skal implementeres, så det fungerer for alle.