Fysiske rammer Indendørs Vores dejlige børnehave går helt tilbage til 1979 og ligger i et skønt villakvarter tæt på Amager Fælled og Naturskolen, som er destinationen for flere ture ud af huset. På børnehavens arealer er vi beriget med en stor og dejlig legeplads, der i takt med de skiftende årstider samt børns og voksnes ideer og initiativer ændrer udtryk og form, der giver differentierede læringsmuligheder i udemiljøet. Børnehavens indendørs arealer er fordelt på 2 huse. I begge huse er vi optaget af at skabe lærings- og legemiljøer, der indbyder til fx kreative og æstetiske læreprocesser, leg og læring om natur og naturfænomener samt bevægelse og leg. Rummene i de 2 huse er funktionsopdelte, så børnene har friheden til at bevæge sig rundt i de zoner de er motiveret for – hvad enten det er fysisk og kropslig udfoldelse i bevægelsesrummet, rolige lege i dukkekrogen eller farver og former ved tegnebordet. Udendørs Legepladsen går rundt om hele huset og er indrettet med forskellige temaer som boldbur, gynger, klatre- og balancemuligheder. Desuden er der et område med legehuse og sandkasse. Adskilt fra legepladsen, har vi et lille have-område, som giver mulighed for fordybelse med en mindre gruppe børn. Haven har vi indrettet med forskellige sanseoplevelser – vand, vind og dufte. Vi har mange træer og buske, der indbyder til naturoplevelser med insekter, snegle og fugle. Ligesom vores blomsterkasser med mangeartede planter giver forskellige sanseindtryk. Vi lægger vægt på, at børnene har mulighed for at etablere og fordybe sig i leg. Mange børn oplever, at det er fedt at komme ud, hvor der er højt til loftet og plads til de store armbevægelser, og andre har brug for krogene, hvor man er tæt med hinanden. Det giver legepladsen rig mulighed for, i legepladsens mange kroge og beplantninger, om end det er fysiske fælles regel- eller sanglege eller rollelege i større eller mindre grupper. Fordelt på legepladsen er der opstillet borde og bænke, som vi bruger både til måltider og kreative fordybelser. Når vejret er til det, er vi gerne ude det meste af dagen, og tager legeting, papir og farver fra grupperummene med ud. Ind imellem laver vi bål på legepladsen, hvor vi tilbereder mad eller bare hygger. Børnene har derfor rig mulighed for at udfolde sig både i fysisk lege, rollelege eller i kreative fordybelser, og ikke mindst det naturen forærer os af naturfænomener, som vand, ild, jord og luft. Nærmiljø Vi er tæt på Fælleden med natur, som vi ofte bruger. Vi har et fantastisk samarbejde med Naturskolen, som oftest står til rådighed med deres meget kompetente naturvejledere. Nogle gange har vi bedt dem hjælpe os med et tema, og andre gange er det Naturskolens egne arrangementer som vi bruger. Det kan foregå både på Fælleden, men også på fx Travbaneparken bag ved Amagerhallen eller ved den Blå Base ved Kastrup Havn. Sidstnævnte har vi flere medarbejdere, der har taget kursus og bestået sikkerhedsprøve, og har derved tilladelse til at benytte, uafhængig af Naturskolen. Tårnby har flere fantastiske biblioteker, som vi bruger. Både til lån af bøger, men også andre kulturelle oplevelser. Bibliotekerne er ind imellem værter for både kreative og musiske arrangementer, der er målrettet børnehavens aldersgruppe. Vi har 2 ladcykler der bringer os rundt, og ellers bruger vi offentlig transport, hvor der er for langt at gå. Andre steder i nærmiljøet som vi bruger: Den Blå Planet SFO'ernes legpladser Kulturzonen Krokodillebio i Kulturhuset Kastrup Bio. Personalesammensætning Vi er i alt 12 faste medarbejdere og så har vi typisk 2 tilkaldevikarer. Desuden har vi en lønnet pædagogstuderende for et halvt år af gangen. Vi er 8 pædagoger, hvoraf leder og souschef er talt med, 4 pædagogmedhjælpere og 1 lønnet pædagogstuderende. Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt. Madordning Vi har ikke frokostordning, så børnene har selv madpakker med. Vi tilbyder et morgenmåltid for de børn, der kommer tidligt og før klokken 8. Desuden får børnene lidt frugt om eftermiddagen.