Vi mener, at alle børn er unikke individer med hver deres egenskaber og ressourcer. Derfor er det vigtigt for medarbejderne at skabe relationer til børnene, der er præget af ligeværd, tryghed, tillid og respekt. Både i planlagte fordybelser og i rutineprægede aktiviteter stræber vi efter at møde hvert barn i øjenhøjde og gå på opdagelse i barnets intentioner. Nysgerrigheden på barnets oplevelser af verden og forfølgelse af barnets spor udgør hos os grundlaget for, at børnene oplever medbestemmelse i deres børnehaveliv. Som medarbejder er vi ikke alene til stede – vi er tilgængelige, imødekommende og lyttende over for børnenes perspektiver. Sådan arbejder vi med, at børnene bliver aktive medskabere af og demokratiske deltagere i de fællesskaber, de indgår i. Legen er barnets naturlige virksomhed og måden hvorpå barnet udforsker og afprøver verdenen. Derfor spiller legen selvsagt en central rolle i vores børnehave. Hos os giver legen sig til udtryk både i planlagte og spontane sammenhænge og hænger uløseligt sammen med den måde børnene lærer på. Legen fungerer som et pædagogisk redskab, men er i den grad også en ukontrollerbar, umiddelbar og fantasifuld virksomhed, der har værdi i sig selv og som lever på børnenes egne præmisser. I legen findes uanede læringspotentialer for børnene. Fx stifter de bekendtskab med at forhandle, gå på kompromis, være kreative og udvise empati. Legen byder ofte på konflikter, som også udgør et ideelt rum for læring. Børn er ikke nødvendigvis selv i stand til at løse de konflikter de ind imellem havner i, og derfor anser vi det som en vigtig opgave, at medarbejderne ikke dømmer børnene i konflikten, men derimod hjælper dem ved at kommentere på situationen, guide og understøtte dem til nye handlemuligheder, så de kan komme videre i legen. Alle mennesker har brug for at være en del af fællesskaber – det gælder også børn. Vi synes, at det er vigtigt, at børn får gode oplevelser med at indgå i differentierede og trygge børnefællesskaber. Med det afsæt strukturerer vi praksis på en måde, der gør det muligt for børnene at være en del af både større og mindre fællesskaber i og på tværs af alder, hvor de sammen med andre børn og voksne kan etablere fælles historier og minder. Det udmønter sig fx i formiddagens aldersintegrerede fordybelsesgrupper, i samtalerne ved frokostbordet og til eftermiddagens frugtsamling, hvor de aldersopdelte grupper bindes sammen i fællesskab og kultur gennem blandt andet fortællinger, sang, rim og remser. Vores dag er delt op i flere dele: Morgen, formiddag og eftermiddag. Institutionen er opdelt i funktionsrum. Det betyder hos os, at der er kreazoner, legezoner og bevægelseszoner, samt vores uderum legepladsen. Hvert rum/zone kan noget forskelligt, og vi har det sidste år haft stor opmærksomhed på hvilke læringsmiljø rummet/zonen skaber og hvordan det inspirerer barnet, og inviterer til hvad rummet/zonen kan bruges til, så det er muligt for barnet at vælge hvor barnet helst vil lege og udfolde sig. I morgen- og eftermiddagstiden har kan barnet selv bestemme, hvor og med hvem barnet vil lege. Det giver barnet mulighed for selvbestemmelse, og det styrker relationerne mellem børnene, da der ikke er en stue, der forhindrer relationer i at opstå og styrkes. Vi er opmærksomme på, at sådan en frihed kan være en stor mundfuld for nogle børn, og at vores opgave er at guide og støtte børnene i deres valg. Her tænker vi på de børn, der har svært ved at tage et valg, og som skal hjælpes og støttes i leg eller aktiviteter. I formiddagstimerne, hvor vi er flest medarbejdere på arbejde, arbejder vi med fordybelsesgrupper af 6-10 børn og 1 voksen. Børnegrupperne er sammensat af det pædagogiske personale med udgangspunkt i venskaber og relationer, som vi vurderer kan skabe tryghed og løfte det enkelte barn. Grupperne er sammensat på tværs af alder. Det er vigtigt, at børnene trives for at være i stand til at udvikles. Ved at være i mindre børnegrupper, sikrer vi større kontakt med hvert enkelt barn, mindre forstyrrelse og mere ro, og derved større mulighed for at være i fordybelse og oplevelse af flow uden forstyrrelse. Fordybelse kan både være voksen initierede aktiviteter eller i leg mellem børnene. For at skabe rammer for fordybelse, fordeler vi os i alle vores fysiske rum, både indendørs, på legepladsen og på ture ud af huset. Hver fjerde uge, afholder personalet teammøder, og vi planlægger for 3 uger af gangen. Vi arbejder efter et overordnet tema og tager udgangspunkt i vores læreplaner.