Vi ser forældrene som en ressource og vægter samarbejdet højt. Et godt og trygt forældresamarbejde om barnets trivsel, udvikling, dannelse og læring har stor betydning, både for barnet, forældrene og det pædagogiske personale.
Samarbejdet er nøglen til at forstå barnet bedst, og det giver muligheden for at se på barnet med flere perspektiver. Gennem hele barnets tid i børnehaven opfordrer vi forældrene til at henvende sig til os, hvis de har bekymringer om deres barns udvikling og trivsel, hvis der er ting, de undrer sig over eller har noget, de bare gerne vil drøfte med os. På samme måde henvender vi os til forældrene, når vi har noget, vi gerne vil drøfte med dem.
Forældre er de vigtigste voksne for barnet og har derfor hovedansvaret for barnets liv, udvikling og opvækst. Forældrene bliver inddraget i et reelt og ligeværdigt samarbejde med institutionen byggende på tillid, forståelse og respekt. Vi vægter dialogen med forældrene højt.
Når dit barn skal starte på Saltværksvej
Under jeres barns indkøring er vi optaget af at lære jer forældre godt at kende, og få et kendskab til jeres familie. Vi oplever, at barnet finder tryghed i, at vi, forældre og personale kender hinanden og har en god kontakt.
Når jeres barn starter har vi en forventning om, at I har sat tid af til indkøring, så I og jeres barn kan få en god start i børnehaven. Hvor meget tid er svært at sige, da det er meget individuelt fra barn til barn, men som oftest ca. 1 uge. I samarbejde med personalet, på den stue jeres barn skal gå på, aftaler I nærmere.
Første samtale når I er faldet godt til
Når jeres barn har været hos os i ca. 3 måneder, indkalder vi jer til en samtale om trivsel. Her udveksler vi erfaringer om barnet og drøfter, hvordan opstarten er gået. Vi giver en vurdering af barnets trivsel og udvikling, og sætter måske fokus på nogle særlige områder, som kræver en indsats. Gennem dialog skaber vi et fælles fokus, som skal komme barnet til gode. Vi er bevidste om, at vi oplever barnet i 2 forskellige miljøer, og vi er altid åbne for at lytte til narrativer om barnet set fra et andet perspektiv.
Særlige indsatser
Børn kan have brug for en særlig indsats af mange årsager. Nogle årsager kan være af permanent karakter, x fysisk- eller psykisk funktionsnedsættelse. Andre årsager kan knyttes an til nogle specielle her og nu forhold, som fx en sorg over et dødsfald eller en skilsmisse i familien. Man kan fx være udsat, hvis man har sproglige eller motoriske udfordringer, hvis man er ny i gruppen, eller hvis man føler sig ensom.
Vi er altid opmærksomme på alle børns trivsel og arbejder ud fra en overbevisning om, at en tidlig investering er en god investering. Vi skaber, gennem anerkendelse og fokus på det gode i barnets liv, rammer der tilgodeser det enkelte barn.
Vi er bevidste om, at nogle børn i perioder er i en situation, der gør, at det er nødvendigt, at vi finder en hel særlig løsning kun for dem. Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barn. I samarbejde med jer finder vi løsninger og bruger vores eksterne samarbejdspartnere ved behov.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde med skole/SFO, for at sikre, at børnene får den bedst mulige overgang fra børnehaven til skole/SFO.
I starten af det år, hvor børnene skal starte i SFO og skole, tager vi på besøgsture til de SFO'er og skoler, der ligger i vores distrikt. Vi tager på besøg i en børnehaveklasse, hvor børnene bliver introduceret for nogle af de ting, der skal foregå i skoleregi. Vi er også på besøg i SFO'en, hvor børnene går på opdagelse og møder nogle af de voksne, der skal være en del af deres nye hverdag. Vi laver overgangsskemaer som vi afleverer til skole og SFO. Vi drøfter overgangskemaerne med jer til forældrekonsultationer i efteråret.