Vores pædagogiske grundlag tager udgangspunkt i vores styrkede pædagogiske læreplan.
Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi bl.a. i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier, som er grundlæggende for os. Disse fælles værdier er omsorg, anerkendelse, ansvar, engagement og åbenhed.
Vi opfatter det enkelte barn som unikt med egne følelser, holdninger og drømme for fremtiden. Vi tilrettelægger vores pædagogiske praksis med udgangspunkt i både det enkelte barn og fællesskabet. Det er vigtigt, at alle børn får lige deltagelsesmuligheder, at de oplever sig som en del af fællesskabet, at de trives og får mulighed for at udvikle og dygtiggøre sig. Det betyder, at det enkelte barn skal involveres og have indflydelse på egen situation.
Vi ser legens elementer som motivation, nysgerrighed, afprøvning, fordybelse, koncentration, fantasi og forestillingsevne som vigtige elementer i barnets læringsproces.
Leg er barnets tilgang til livet og til læring. Legen er barnets første sprog og en livsvigtig virksomhed for tilstedeværelse i verden for barnet. Det er væsentligt at vide, at kun i relationer med andre og i tilknytning til andre kan barnet vokse og lære.
Det er vores opgave at skabe et frugtbart og udviklende miljø præget af omsorg og tryghed, hvor der kommunikeres anerkendende og ligeværdigt med barnet og hvor der tages afsæt i det enkelte barns ressourcer. Vi skal have indsigt i børnenes perspektiv, hvor de pædagogiske læreprocesser respekterer individuelle vilkår og muligheder. Vi skal sikre, at børnene får mulighed for at tilegne sig nogle grundlæggende værdier, så de derved får mulighed for at udvikle sig til hensynsfulde, kritiske og demokratiske mennesker. Det er en livslang proces, og vi som voksne, skal være rollemodeller for børnene.
Vi reflekterer og evaluerer jævnligt på vores pædagogiske praksis og på vores læringsmiljøer, for at kunne tilpasse dem til den aktuelle børnegruppe og skabe en tryg og indholdsrig hverdag for både børn og voksne.