Vi arbejder med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
Vi vægter højt, at alle børn får lov til at lege og være barn. Børnene skal have mulighed for at udvikle, udfolde og være sig selv. De skal føle sig set og hørt, mærke omsorg og føle tryghed. Vi giver plads til og understøtter de læringsmiljøer, som opstår gennem børnenes relationer og venskaber. Det kan fx være en løbeleg, som gentager sig hver dag over en længere periode. Her har børnene brug for, at vi som voksne sætter rammerne, så børnene kan fastholde den skabte børnekultur, det er at løbe sammen. Vi er på sidelinjen og hjælper børnene med de konflikter, som evt. måtte opstå, og sikrer os, at der ikke opstår uhensigtsmæssige situationer.
Vi arbejder med at følge børnenes spor, interesser og initiativer ved fx at tilpasse de daglige rutiner til børnegruppen og deres aktuelle interesser og alder. Vi deler børnene op i mindre grupper ved planlagte aktiviteter, spisning og ture for at have mere fokus på det enkelte barn.
Børnene skal have mulighed for at indgå i sociale børnefællesskaber. De skal opleve verden omkring dem og have en begyndende forståelse for de forskellige arenaer, de befinder sig i. Det kan fx være, at der er forskel på at være hjemme og i børnehaven, på biblioteket eller på Naturskolen, eller når vi er indenfor og udenfor.
Vi giver børnene indflydelse og medbestemmelse på udformningen af dele af hverdagen. Det er en vigtig del af vores pædagogik at styrke børnenes selvhjulpenhed og derved udvikle deres selvfølelse og selvtillid. Det pædagogiske personale giver børnene tid og plads til at udvikle selvhjulpenhed i de daglige rutiner. Det sker fx i garderoben, hvor børnene selv skal lære at tage deres tøj af og på. Eller ved måltidet, hvor børnene er aktivt deltagende i at dække bordet og selv pakker madpakken ud eller øser mad op på deres tallerken. Alt det sker med støtte fra det pædagogiske personale.
Det pædagogiske personale er opmærksomme på børnenes leg og på, hvordan legen udvikler sig. Vi har fokus på at understøtte børnenes leg på en måde, hvorpå børnene kan udvikle legen endnu mere. Vi kigger på børnenes legeroller og støtter alle børn. Vi hjælper med at gøre alle børn interessante i legen, og vi er opmærksomme på at være tilgængelige og på vores rolle som både igangsætter og som stående på sidelinjen.
Børnehaven er indrettet med små legemiljøer, som kan ændres i takt med de behov, som det pædagogiske personale iagttager, at børnenes leg har brug for. Det betyder, at vi hele tiden kan ændre de legemiljøer, der skal til for at kunne styrke og udvikle børnenes leg og fantasi.