Når dit barn skal starte på Gl. Kirkevej Når barnet starter har vi, jer forældre og personale, en fælles opgave foran os om samarbejdet om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det er derfor væsentligt, at vi fra starten får skabt en god kontakt til hinanden, så samarbejdet kan sikre barnet de bedste muligheder for trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi tilbyder jer en første samtale uden jeres barn, inden barnet begynder. Vi har en forventning til, at I forbereder jer inden samtalen ved at udfylde et læringshjul. Læs mere og hent læringshjul på kl.dk Samtalen tager udgangspunkt i det udfyldte læringshjul: Hvem er barnet? Hvad er barnets kompetencer? Hvordan oplever I som forældre jeres barn? Til samtalen præsenterer vi også stedet og vores pædagogisk. Vi spørger ind til barnets rutiner (sut, søvn): Er der særlige hensyn, som vi skal tage? (Mad og medicinforhold skal være lægedokumenterede) Hvordan er familieforholdene? Hvilke forventninger har I som forældre til os? Vi laver en samarbejdsaftale med afsæt i den dialog, der har været om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det kan være svært at starte i et nyt hus - både for barnet og forældrene. Der er mange nye voksne og børn at forholde sig til, og rytmen i vores store hus kan virke uoverskueligt. Derfor aftaler vi til den første samtale hvordan indkøringen skal foregå. Det er vores erfaring, at det enkelte barn har behov for en gradvis tilvænning til sit institutionsliv. Vi anbefaler derfor, at I afsætter tid til det. I kan forvente, at det tager ca. 2 uger for et vuggestuebarn og ca. 1 uge for et børnehavebarn. I samarbejde med jer aftaler vi det endelige forløb, med tanke på, at ikke alle har mulighed for en så lang indkøring. For barnet er det trygt, at mor eller far er i nærheden, også selvom forældrene engang imellem under indkøringen kan føle sig overflødige, når deres barn begynder at udforske institutionen på egen hånd. Desuden er det rart for jer forældre at opleve jeres barn i de nye omgivelser, lære personalet og de andre børn at kende, få kendskab til husets rytmer og rutiner, og skabe et tillidsforhold til sit barns institution. Vi håber på et samarbejde, hvor barnet er i centrum og, hvor vi formår at have en tæt daglig dialog med jer forældre. Forældresamtaler Vi inviterer jer til en samtale, når jeres barn har været indskrevet i ca. 3 måneder. Så kan vi sammen sikre, at jeres barn trives. Det giver os også mulighed for at lave eventuelle justeringer eller tilføjelser til samarbejdsaftalen. Personalet har også haft mulighed for at inddrage deres oplevelse af barnet i et institutionsperspektiv i forhold til lærings- og dialoghjulet. Desuden tilbyder vi alle forældre 1 årlig samtale, hvor vi i samarbejde med jer gennemgår barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Der vil være afsat tid til, at vi kan tale uden afbrydelser om det enkelte barn. Afdelingerne/grupperne indkalder til møderne som primært er i dagtimerne. Det er altid muligt at lave en aftale, hvis I eller vi har behov for et møde. I forbindelse med samtaler bruger vi lærings- og dialoghjulet for at tydeliggøre, hvordan forældre og institution skal samarbejde om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Særlige indsatser Med børn i udsatte positioner forstås en sammensat gruppe af børn, det kan fx være, børn med sproglige udfordringer, børn med en svag socioøkonomisk baggrund, børn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, børn i risiko for at stå uden for fællesskabet. I lighed med andre børn, lærer og udvikler børn i udsatte positioner sig i et fagligt pædagogisk læringsmiljø med en velfunderet pædagogisk faglighed. Når vi møder børn i udsatte positioner, er vi reflekterende over egen pædagogisk praksis. Ud fra arbejdet med lærings-/dialoghjulet, tager vi udgangspunkt i barnets zone for nærmeste udvikling. Vi tilrettelægger aktiviteter, lege og hverdagsrutiner, så barnet udfordres og oplever mestring samt at være en del af fællesskabet. Som personale har vi husets struktur i tankerne, og ser på om der er noget vi kan og skal ændre og dermed tage hensyn til, så det enkelte barns, udvikling, trivsel, læring og dannelse fremmes. I vores daglige arbejde sikrer vi, at der er plads til alle børn ved, at barnet føler sig set og anerkendt, uanset baggrund, evner og forudsætninger. Vi lærer børnene, at alle er forskellige, og at acceptere hinandens forskelligheder. Vi deler børnene op i små grupper, i egne grupper og på tværs af huset, så det passer til det enkelte barn. Vi tilrettelægger vokseninitierede lege og lærerige aktiviteter, der tager udgangspunkt i det som barnet kan og er på vej til at lære. Børn i udsatte positioner, har ofte brug for små pauser i løbet af en dag. I grupperne er der indrettet små læringsmiljøer, hvor barnet kan fordybe sig, holde en pause med en ven eller lege lidt alene, hvis det har brug for det. I arbejdet med vokseninitierede tilrettelagte aktiviteter og lege er vi opmærksomme på, at det er legalt når et barn gerne vil se på fra sidelinjen. Barnet har lov til at observere, kigge på og deltage når det er parat. På den måde bliver barnets følelser og tilgang til tingene anerkendt, og barnet føler sig inkluderet, bliver nysgerrigt og vil gerne deltage. Vi arbejder med billeddokumentation og beskriver, hvorfor vi arbejder med den enkelte aktivitet. Vi laver handleplaner, og i samarbejde med forældre laver vi samarbejdsaftaler, så I som forældre også er bekendt med, hvordan I hjemme kan støtte jeres barns udvikling. Handleplaner og samarbejdsaftaler bliver løbende evalueret og justeret, hvorfor der også er en større mødeaktivitet i samarbejdet. I dette samarbejde er vi bevidste om, at det ikke "kun" er barnet som er i en udsat position, men at I også oplever at være i en sårbar situation. Overleveringer Vi har en fast procedure for overgangen fra vuggestue til børnehave. Inden opstart i børnehaven, deltager barnet sammen med 1 voksen og nogle børn fra sin gruppe, i de forskellige dele af hverdagen i børnehaven/den nye gruppe. Vi inviterer jer til et overleveringsmøde med personale fra nuværende samt kommende gruppe. Børn fra andre institutioner eller dagplejen kommer oftest på besøg og vi holder et overleveringsmøde, hvor vi giver overleveringsskemaer videre. Når jeres barn skal videre til skole/SFO, udarbejder vi 'Skole Paratheds Undersøgelser' på børnene med jeres  tilladelse. Vi laver overgangsskemaer over barnets kompetencer, robusthed og skoleparathed. Vi besøger og overleverer børnene til de skoler, SFO og fritidshjem, som de skal gå på. Kort tid efter børnene er indskrevet i skole, starter samarbejdet med skoler og SFO.