Vi vægter forældresamarbejdet højt. I dagligdagen bestræber vi os på at give jer forældre en lille historie eller tilbagemelding på barnets dag, så I ved hvordan jeres barn trives. Det gør vi bl.a. gennem dialog med jer, når I afleverer og henter og ved at kommunikere løbende igennem dagen fx via AULA, hvis barnet fx har haft en svær aflevering eller der er nogle faktorer som påvirker barnets trivsel i løbet af dagen. Vores udgangspunkt er, at vi alle kan lære af hinanden. Det støtter forældresamarbejdet op om, så vi skaber de bedste udviklings- og trivselsmuligheder for jeres barn. Det er vigtigt for os, at barnets hverdag ses som en helhed. Det sikrer vi både ved hverdagsfortællinger, dagligdagsdialoger, men også til de årlige forældresamtaler og den generelle sparring i hverdagen. Vi inviterer jer til en årlig samtale om jeres barns trivsel og udvikling. Til samtalen har vi en dialog om barnets udvikling, ageren og kompetencer i de forskellige arenaer barnet befinder sig i. I kan til hver en tid tage fat i det pædagogiske personale, hvis I har brug for at drøfte noget. Når dit barn skal starte på Irlandsvej Vi har børn som starter hos os både i vuggestuen og børnehaven. Vi prioriterer god tid til barn og forældre i opstarten, og indkøringen foregår som udgangspunkt i en lille gruppe. Det er vigtigt for os, at I som forældre føler jer trygge når I skal til at gå fra jeres barn. I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål om jeres barn og familie. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jer og jeres barn at kende. Vi forventer, at I prioriterer god tid til indkøring af jeres barn, da vi har erfaring med, at en god indkøring skaber tryghed for både jer og jeres barn. Når børnene begynder i børnehave er det langt hen ad vejen på samme måde, men det er vores erfaring, at det går hurtigere og både børn og forældre er mere klar på opgaven. Første samtale når I er faldet godt til Når jeres barn skal starte hos os inviterer vi jer til en samtale. Til samtalen får vi et kendskab til hinanden og afstemmer forventninger. Efter ca. 3 måneder, når vi har haft mulighed for at lære jeres barn at kende, inviterer vi jer igen til en samtale. Til samtalen taler vi om jeres barns udvikling og trivsel. Særlige indsatser Alle børn kan til tider havne i udsatte positioner af forskellige årsager. Det er det pædagogiske personales opgave at være opmærksomme og handle når det opstår. I de tilfælde hvor en særlig indsats er nødvendig, udarbejder vi en handleplan for det enkelte barn evt. ved sparring med andre faggrupper og altid i dialog med forældrene. Det pædagogiske personale samarbejder ofte med daginstitutionsafdelingens pædagogiske vejlederkorps hvor der gives sparring på hvordan det pædagogiske personale kan have fokus på deres ageren. Vi holders også dialogmøder hvor forskellige faggrupper er tilstede og kan give deres vejledning til personalet, fx kan der deltage tale-høre lærer, pædagogiske vejledere, fysioterapeuter og psykologer. Overleveringer Fra vuggestue til børnehave Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestuen og børnehaven, så det er trygt for både barnet og forældrene at skulle videre til børnehaveafdelingen. Der vil være børn og voksne, som jeres barn kender i forvejen, og vi har rigtig gode erfaringer med opstart i børnehaveafdelingen. Vi inviterer jer forældre til en samtale i forbindelse med overgangen til børnehave. Fra børnehave til skole/SFO Vi samler de ældste børn i børnehaven på tværs af stuerne i det vi kalder storgruppen. Storgruppen går 2 hele dage om ugen over i vores satellit på Ringbakken (Hytten). Når børnene er i storgruppen, får de andre ansvarsopgaver end normalt. Opgaverne hjælper dem med at blive mere selvstændige og skaber en sammenhæng i forhold til kravene de møder i børnehaveklassen. Storgruppen låner også SFO'ernes legepladser og skolernes gymnastiksale, så børnene har haft deres gang de steder inden start. Når de møder den nye SFO/skole med trygge og kendte voksne, rutiner, regler og krav støtter vi børnene i deres kommende overgang fra børnehave til SFO/skole. Fra marts, hvor storgruppebørnene stopper og til september hvor vi danner den nye storgruppe, arbejder vi videre med overgangen til børnehaveklassen på de enkelte stuer i børnehaven. Her inddrager vi de største børn i borddækning og støtte til de mindre børn og der bliver talt om, at det nu er deres tur til at gå i storgruppen efter sommerferien. På den måde er børnene bevidste om, at de nu er en del af storgruppen på deres egen stue. Til september bliver de små storgrupper på stuerne slået sammen til 1 storgruppe for hele børnehaveafdelingen.