Vi tager udgangspunkt i den fælles pædagogiske læreplan. Vi arbejder med trivsel, læring udvikling og dannelse.
Det vigtigste er jeres barns trivsel. Det er det grundlæggende for, at jeres barn kan lære og udvikle sig. Når jeres barn føler sig tryg i børnehuset, vil det kunne modtage masser af læring.
Det er vigtigt, at vi tager udgangspunkt i jeres barn, men ligeså meget vigtigt, at vi tænker at jeres barn skal indgå som en vigtig del af et større fællesskab. I et fællesskab med gode relationer til børn og voksne.
Det sker via leg, læring, udvikling og dannelse i børnefællesskaberne. Derfor er det vigtigt, at vi gør alt for at få jeres barn i relationsdannelsen og skabe de bedste betingelser for, at jeres barn danner venskaber.
Afhængig af jeres barns alder jo større betydning har fællesskabet for jeres barn. Vi voksne skal sørge for at skabe de allerbedste og alsidige inddragende læringsmiljøer/aktiviteter, som får jeres barn lyst til at lære en masse.
Vi har et stort fokus på kroppens betydning for trivsel og læring. Jeres barns almene læring, sker når de er aktive med kroppen med og i sine omgivelser. Derfor er det vigtigt for os, at vi i hverdagen giver jeres barn masser af alsidige kropslige muligheder for læring. Læreprocessen skal være meningsfuld og konkret. Så jeres barn får den optimale forståelse og tilegnelse af læringen. På den måde prøver vi at skabe de bedste betingelser for, at jeres barn kan udvikle sig.
Hverdagslæring
Vi kalder det hverdagslæring. Da det er den læring som barnet lærer via rutiner og arbejdsgange i barnets hverdag. I hverdagslivet skaber jeres barn tryghed. Hverdagslæringen der udgør den største tid af jeres barns tilbragte timer i børnehuset. Hverdagslæringen, hvor der opstår læring ved madpakker, garderobe og masser af spontane situationer mellem børnene og de voksne. Også med masser af plads til læring i legen i børnefællesskaberne og de voksnes planlagte aktiviteter.
Dannelsen kræver at jeres barn er aktiv og medskaber i de læreprocesser som de indgår i, både med andre børn og voksne.
Vi voksne er meget opmærksomme på jeres barns medbestemmelse og deres aktive rolle i børnehusets læringsmiljøer. I vores pædagogik tager vi udgangspunkt i børnenes perspektiv. Løbende fanger vi børnenes spor, oplevelser og interesser. Hvad "rør" sig i den pågældende børnegruppe, som vi skal være opmærksomme på at følge. Vi reflekterer hele tiden over vores praksis i børnehuset, og gør hele tiden det bedste for at vi skal lykkes med disse mål for jeres barn.