Børnene skal føle sig anerkendt og lyttet til, og børnene skal opleve, at deres mening betyder noget. I forlængelse af udarbejdelsen af den styrkede læreplan, vil vi, skabe små og alsidige læringsmiljøer, der tilgodeser både de individuelle og sociale behov og kompetencer.
Vi tilbyder børnene et læringsmiljø i trygge rammer og vægter ærlighed og åbenhed højt. Børnene skal møde nærværende og omsorgsfulde voksne, som er gode rollemodeller der kan aflæses.
Vi arbejder med at skabe en helt ny kultur, hvor vi dels arbejder henimod en helhedstænkning – et børnehus med 2 afdelinger og hvordan vi kan udnytte og udvikle samarbejdet på tværs af afdelingerne ud fra en fælles pædagogisk forståelse og tilgang til børns udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Visionen er, at vi skaber et læringsmiljø, hvor uderummet og naturen danner rammen for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Natur og udeliv
Vi anvender den skønne natur omkring os – Kalvebod Fælles, Naturskolen og Ugandaskoven – til at opleve dyr og vegetation. På legepladsen går vi fx på opdagelse efter snegle, bænkebidere og andre små dyr.
Vi har naturansvarlige i begge afdelinger, som inspirerer til nye aktiviteter og viden. Vores naturansvarlige har et tæt samarbejde med Naturskolen.
Krop og bevægelse
Idræt, leg og bevægelse er en vigtig del af dagligdagen. De fysiske rammer er indrettet, så der er plads til leg og bevægelse såvel inde som ude. Vi støtter op om børnenes lyst til at bruge kroppen aktivt, såvel i egen leg som i de pædagogisk planlagte aktiviteter.
Vi har ansatte med uddannelse i pædagogisk idræt, som inspirer til nye aktiviteter og viden om, hvordan vi løbende kan ændre vores tilgang så børnene får de bedste betingelser for at bruge deres kroppe og bevægemønstre.
Sprog
Vi vægter børnenes sproglige udvikling højt. Målet med sprogarbejdet er at give børnene mulighed for at udvikle et nuanceret sprog gennem dagligdagens mange aktiviteter. Vi arbejder med fokusord, sange, rim og remser og italesætter alt hvad vi foretager os igennem dagen.
Der er i begge afdelinger sprogansvarlige, som inspirer til sprogarbejdet og foretager de obligatoriske test. De sprogansvarlige har et tæt samarbejde med eksterne kollegaer og deltager i møder om sprogarbejde med Tårnby Kommunes børn.