Vi vægter forældresamarbejdet højt. Det gør vi med fokus på, at det er forældrene, der kender deres børn bedst. En god og tillidsfuld dialog er grundlaget for at give barnet en tryg og lærerig hverdag.
Vores forældrebestyrelse er meget aktiv og engageret i vores hverdag, senest med udarbejdelse af den styrkede pædagogiske læreplan. Vi har også en støtteforening, som bl.a. støtter op om afholdelse af koloniophold for de ældste børnehavebørn.
Når dit barn skal starte i Tømmerup Haveby
Når et barn starter et nyt kapitel i sit liv, er det vigtigt, at vi har forståelse for, hvad barnet kommer fra og hvad det skal hen til. Det er vigtigt, at vi sætter os ind i det i et samarbejde mellem forældre og pædagoger. Derfor har vi inden barnet starter en samtale med jer forældre. I fortæller om jeres barn og dets hverdag. Vi fortæller om børnehuset og vores hverdag og sammen med jer tilrettelægger vi en god og tryg opstart for jeres barnet og jer.
Når et barn skal forlade det kendte og starte i det ukendte, er det vigtigt, at vi har forståelse for den separation, der sker. Sammen med jer forsøger vi at forstå situationen ud fra jeres barns perspektiv. Det der fylder for de voksne er måske ikke det, der fylder for barnet og omvendt.
Processen sker både ved overgangen fra hjem til vuggestue og fra vuggestue til børnehave.
Første samtale når I er faldet godt til
Når børnene har gået i Tømmerup Haveby et stykke tid, inviterer vi jer til en samtale. Samtalen tager som ofte udgangspunkt i "Læringshjulet". Det er et redskab til dialog og vurdering af barnets kompetencer, som skal sikre, at vi får alle aspekter af barnets udvikling belyst, både når barnet er hjemme og i institutionen. Samtalerne er vigtige, også når det går godt. Det er et rum med tid og ro til at tale om netop jeres barn.
Inden jeres barn starter i børnehaven, inviterer vi jer til endnu en samtale med fokus på overgangen til børnehavelivet.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling.
Vores tilgang er, at vi i vores hverdag tager højde for børn, der af forskellige årsager befinder sig i en udsat position i fællesskabet. Det gør vi ved at arbejde ud fra en fleksibel, men rutinepræget hverdag. Det giver os mulighed for at skabe et læringsmiljø, hvor også børn i udsatte positioner har mulighed for at trives. Kort sagt må vi behandle børnene forskelligt for at give dem lige muligheder.
Den særlige indsats sker i tæt samarbejde med jer. Mange udfordringer kan afhjælpes, når vi arbejder målrettet både i hjemmet og i institutionen.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestue, børnehave og SFO/skole.
Overgangen mellem børnehave og vuggestue tager udgangspunkt i det enkelte barn. Vi sørger for, at vuggestuebarnet får en god og tryg opstart i børnehaven. Vuggestuen kommer på besøg med barnet op til børnehave start. Barnet kommer på besøg alene i børnehaven, med kendte voksne klar til at træde til, hvis det bliver for svært. Desuden er der en samtale med jer forældre, vuggestue og børnehave, hvor vi sammen finder ud af, hvordan barnet bedst kan trives i sin nye tilværelse som børnehavebarn.
Da vi er en integreret institution vil børnene være sammen i ydertimerne, hvilket er med til at lette overgangen fra vuggestue til børnehave. Ligesom børnehavebørnene synes det er hyggeligt at være på besøg i vuggestuen og måske hilse på en mindre søskende.
I perioder arbejder vi i aldersopdelte grupper, hvor en af grupperne består af de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn samt voksne fra hver afdeling. På den måde forsøger vi at skabe relationer på tværs mellem børn og voksne.
I børnehaven tilbyder vi samtaler, når barnet
Er faldet til
Skal i storegruppen
Skal skrives op til skole.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, så vil vi sammen med jer medvirke til, at det bliver en god start. I samarbejde med jer udfylder vi et overleveringsskema som vi afleverer til SFO/skole.