Vi arbejder med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier, som er grundlæggende for os.
Vi er bevidste om, at livet i børnehuset er børnenes hverdag, og vi bestræber os derfor på at følge børnenes spor, altså give dem medindflydelse på deres hverdag og tilrettelægge aktiviteter, der tager udgangspunkt i børnenes interesser og behov.
Vi viser børnene, at forskellighed har værdi, ved at vise at alle børn har værdi. Det gør vi bl.a. når vi viser glæde ved at møde barnet, når vi taler om hvilke børn der ikke er i børnehaven, og når vi opfordrer børnene til at lytte til og hjælpe hinanden.
Børnene guides gennem nærvær og omsorg, hvor grænser respekteres, udvikles og flyttes. Vi støtter barnet gennem hele dets tid i børnehuset, ved at vi er opmærksomme på, hvad de kan, hvad de vil og hvad de snart kan. Ved at støtte børnene der, hvor de har brug for hjælp til at kunne noget nyt, hjælper vi dem til at møde nye udfordringer i livet. I børnehuset vil man opleve mange børn, der øver sig i forskellige ting. Det kan være at blive afleveret, at lege i danserummet uden at løbe ud i fællesrummet, at tage tøj på selv, at lege med andre osv. I børnehuset er der plads til at øve sig og til at lave fejl.
Vi har fokus på, at alle børn er en del af et børnefællesskab. Børn skal opleve at føle sig respekteret og lyttet til af voksne såvel som af andre børn. For at børnene bliver en del af et børnefællesskab, støtter vi børnene i deres relationsdannelse. Samtidig hjælper, støtter og guider vi de børn, der kan have svært ved at danne relationer, ved at inddrage dem i lege, rutiner og aktiviteter. Når børnene har lavet noget sammen i en voksenstyret aktivitet, opstår der ofte en relation, som børnene kan bygge videre på, når de leger selv. Det sker ikke altid af sig selv, og vi bruger derfor vores forskellige rum til at lave små grupper, så børnene ikke bliver forstyrret i deres spæde start på venskaber.
Børnehusets pædagogik tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe, derfor evalueres og revideres vores styrkede pædagogiske læreplan løbende, så børnene får de bedst mulige rammer for en god og tryg barndom.