Her i børnehuset arbejder vi efter den nye styrkede pædagogiske læreplan. Det betyder at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi sikrer os det ved at bruge læreplanstræet som vi bruger som et pædagogisk redskab, hvor vi kommer rundt om alle læreplanstemaerne. I børnehuset er det vigtigt, at alle har en ven og kan føle sig som en del af fællesskabet med de deltagelsesmuligheder de har. Det er derfor vigtigt for os, at vi er et integreret hus, hvor barnet der starter i vuggestuen får en glidende overgang til børnehaven og kender alle voksne i huset og at de voksne kender barnet. Vi forsøger så vidt det er muligt at lave indkøringsgrupper. Det betyder, at børn internt i huset rykkes i børnehave med en ven samt at de børn der kommer udefra starter med andre børn og har indkøring sammen med dem. Vi er bevidste om, at børn lærer forskelligt og i forskellige tempi og lærer ved at spejle sig i de andre børn samt de voksne og få en respekt for hinandens forskelligheder og kulturer. Vores læringsforståelse er, at barnets læring og udvikling sker gennem dets deltagelse i de sammenhænge, hvori barnet indgår. Barnet lærer mest, når det er aktivt, nysgerrig og når det mødes af meningsfulde udfordringer, der giver mening for det enkelte barn. Det kan være at barnet indimellem har brug for hjælp fra de voksne til at udvikle måder til at deltage i fællesskaber. Barnet lærer ligeledes ved at se og lytte til de voksne samt måden hvorpå vi er sammen med andre voksne som kollegaer og forældre. Ved at de voksne er et forbillede kan vi bidrage til læring på en måde, som viser hvordan vi socialt inkluderer andre. For os opstår læring i relationer i en given kontekst, hvor forskelligheder vil være en styrke for fællesskabet. Læring foregår i processer og er socialt forankret. Barnets læring er et produkt af samspillet mellem barnet selv og omgivelserne.