Vi tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan, og tilrettelægger vores årshjul med henblik på lærerplanstemaerne og de pædagogiske værdier og traditioner, som er grundlæggende for os.
Det er alt afgørende for os at skabe en dagligdag i huset med alsidige udviklingsmuligheder for det enkelte barn. Det gør vi bl.a. ved at lytte til børnene, og prøve at forstå deres motiver. Dialogen med barnet, og anerkendelsen af barnet er vigtige metoder i denne sammenhæng.
I samværet med børnene er det den voksnes opgave at indleve sig i barnets perspektiv. Vores pædagogiske grundsyn er at engagere os i børnene - vise dem verden og mulige nye veje og udfordre børnene mod nye udviklingstrin.
Et af vores pædagogiske mål set i den kontekst er at understøtte børnene i at være selv- og medbestemmende på deres hverdag, for på den måde at opmuntre dem til at tage initiativer og opleve, at de selv kan.
Legen er udgangspunkt for endnu et af vores pædagogiske mål. Legen har stor betydning for barnets trivsel og udvikling. Legen har sin egen struktur og er uden for tid og rum. Den indtager en central plads i dagligdagen og er af stor betydning for barnets dannelse og udvikling. Vi oplever derfor, at det er vigtigt at give tid, respektere, understøtte og anerkende legens betydning for barnet/børnene og deres indbyrdes relationer.
Et andet af vores pædagogiske mål er, at børnene får kendskab til naturen og lærer at færdes i den. Børnene skal mærke og se årstidernes særkende og vejrets skift. Vi ønsker at give børnene mulighed for at eksperimentere og undersøge naturen med respekt for planter og dyr.
Med et hensyn til naturen og inddragelse ønsker vi også at bidrage til barnets kreative udfoldelse inden for billedkunst, rollelege, samt give det enkelte barn mulighed for at udvikle dets potentialer.
Det er af stor betydning for børnenes udvikling og trivsel, hvad de spiser. Derfor er vi bevidste om det sunde valg både i forhold til valg af fødevare og det vi omgiver os med. Måltidet er et højdepunkt på dagen, der betyder noget særligt for os.
Økologi er, ud over det vi spiser, et stort og meget bredt emne, der rummer mulighed for mange forskellige aktiviteter. Vi vælger bevidst at medtænke økologi i det daglige pædagogiske, i valg af aktiviteter, bl.a. omkring køkkenhave.
Vi lægger vægt på, at børnemiljøet både inde og ude giver rum til leg og aktivitet i små og større grupper, og at der er ro til fordybelse og til bredere udfoldelsesmuligheder. Børnemiljøet skal være præget af æstetik, økologi og åbenhed.