Vi arbejder ud fra et formuleret menneskesyn, der tager udgangspunkt i, at vi som voksne er her for børnenes skyld. Det betyder, at vi står til rådighed for børnene, guider og vejleder dem gennem hverdagen. Vi taler meget med børnene, og forsøger at være sparringspartner og omsorgsgiver samtidig. Vi anerkender børnene som ligeværdige personer - uden dog at være på lige fod, da det fulde ansvar ligger hos de voksne, som både er vidende og omsorgsfulde. Vi hjælper børnene gennem de kriser, livet giver, og støtter op omkring deres dagligdag. Vi som voksne er bevidste om, at vi gennem vores unikke personlighed sætter specielle spor i børnene, og er klar over, at vi kan præge dem langt ud over deres institutionsliv. Vi arbejder som alle andre dagtilbud med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os. Pædagogiske principper Vi arbejder efter vores læreplan med udgangspunkt i de 6 temaer. Alsidig personlighedsudvikling Målet for os er at skabe grobund for selvværd, så vi derigennem kan ruste børnene til at deltage i samfundet, både inden og udenfor institutionen. Sociale kompetencer Sociale kompetencer udvikles i fællesskaber og gennem relationer til andre, fx i venskaber, grupper og kulturer. Sproglig udvikling Sprog og kommunikation er alfa og omega i alle sociale processer mennesker imellem. Børnene skal rustes til at kommunikere på alle planer. Mundtligt, skriftligt og kropsligt. Krop og bevægelse At bevæge sig giver energi og glæde, og vi er i vores dagligdag meget bevidste om at bruge kroppen. Vi introducerer børnene for begreber som sund kost og hygiejne. Kulturelle udtryksformer og værdier Kultur er udtryk for menneskers forståelse af og tilgang til verden. Det er gennem mødet med andre og det anderledes vi definerer vores eget kulturelle ståsted og vores egne kulturelle rødder. Naturen og naturfænomener Børnene skal have mulighed for at være i naturen og udvikle respekt for natur og miljø, de skal lære at bruge naturen til fordybelse og som legeplads.