Kost
Dagplejeren sørger for sund og varieret kost efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Der er 4 måltider om dagen:
Morgenmad ind til klokken 7.30
Formiddagsmad
Frokost
Eftermiddagsmad.
Til alle måltider serverer dagplejeren en varieret kost, fx brød, pålæg, grøntsager og frugt. De yngste børn, som stadig spiser grød og får flaske, fortsætter naturligvis med det, når de starter i dagpleje.
Dagplejeren serverer mælkeerstatning ind til barnet er 1 år efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Hvis der er ønske om specielle produkter, skal I som forældrene selv tage dem med. Hvis dagplejeren skal udelukke hele fødevaregrupper, skal I dokumentere det lægeligt. Dagplejeren respekterer særlige ønsker, der er kulturelt eller religiøst betinget.
I dagplejen serverer vi økologisk mælk og havregryn. Hvis frugten ikke er dansk, og/eller økologisk skræller vi den.
Sprogarbejde i dagplejen
I kommunen arbejder vi ud fra en fælles sprogstrategi, der skal sikre fælles afsæt og udvikling af høj kvalitet i sprogarbejdet.
Som fællesredskab i alle dagtilbud bliver børnene sprogvurderet når de er 2½ år. Dette giver et pejlemærke for, hvor barnet er sin i sproglige udvikling.
Som forældre bliver I altid informeret om, når vi skal sprogvurderer jeres barn. Efter vurderingen får I altid en tilbagemelding, med tilbud om en samtale hvis I ønsker det.
Kvaliteten i voksen-barn relationen er stærkt forbundet med den sproglige udvikling. I dagplejen bliver børnene mødt af voksne med en bevidsthed og viden om relationens betydning for sprogtilegnelse. Det er væsentligt, at barnet får følelsen af at være betydningsfuld i kommunikationen, så lysten og glæden ved at kommunikere udbygges.
Topi
I alle dagtilbud bliver der lavet TOPI to gange om året. TOPI står for "tidlig opsporing og indsats" og er en fælles systematik, som vi anvender i vores vurdering af det enkelte barns trivsel. Det skal sikre, at vi kan lave en rettidig indsats over for børn, der er udfordret på deres trivsel, læring og udvikling.
Ny styrket læreplan
Det pædagogiske arbejde i dagplejen tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan, med fokus på de brede læringsmål. Vi har i dagplejen lavet en skriftlig pædagogisk læreplan, som udgør rammen for børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Ud over den overordnede lærerplan for hele dagplejen, har den enkelte dagplejer sin egen praksis læreplan, som tager udgangspunkts i det enkelte dagplejehjem og den enkelte dagplejeres kompetencer.
Dagplejens værdigrundlag
De 0-2 årige har brug for en særlig småbørnspædagogik. For det lille barn er tryghed vigtigere end alt andet.
For de yngste børn er tryghed, nære relationer og en genkendelig hverdag de vigtigste elementer for deres trivsel, udvikling og læring.
Et godt børneliv for de mindste skal være sjovt, fyldt med glæde og trivsel. Tryghed og genkendelighed skal gennemsyre hverdagen hos dagplejen, som fundamentet i et godt læringsmiljø. Forskning peger på, at kvaliteten af samspillet mellem barn og voksen er den faktor, der har størst betydning for barnets udvikling.
Dagplejeren er, ud over forældrene, en vigtig omsorgsperson i barnets liv. Samspilserfaringer mellem barnet og dagplejeren er med til at danne barnets tilknytningsadfærd og personlige udvikling. Omsorg og tryg tilknytning er grundlaget for udvikling, trivsel og læring.
Alle børn kan i forskellige perioder være i en udsat position, der medfører særligt behov for omsorg og opmærksomhed. Vi ønsker at skabe rum for, at børn i udsatte positioner kan indtage andre positioner og at fællesskabet tilpasses så alle børn inkluderes.
Pædagogisk grundlag
I dagplejen vil vi gerne værne om børns ret til at udvikle sig i forskelligt tempo. Derfor praktiserer vi, at ting tager den tid det tager. Det enkelte barn opfattes som unikt og med egne følelser, holdninger og drømme. Det betyder, at det enkelte barn altid skal involveres og har sin egen stemme. Børn har brug for omsorg, udfordringer, forventninger og tillid fra den voksne.
Dagplejerens opgave er at skabe trygge rammer med omsorg og nærvær for det enkelte barn. Der skal være tid og rum til forskelligheder og til at tage individuelle hensyn. Barnet skal møde en dagplejer, der anerkender barnets mening og giver dem ret til medbestemmelse. Dagplejeren skal være nysgerrig og fordomsfri, og det enkelte barn skal føle sig set, hørt og forstået og som en del af fællesskabet.