Forældresamarbejdet i vuggestuen vægtes højt. Derfor gør alle medarbejdere en stor indsats for at skabe et godt, tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde med forældrene, så vi skaber de bedste forudsætninger for børnenes trivsel og udvikling. Den daglige kontakt Vi vægter hverdagsmødet mellem personale og forældre for at skabe de gode rammer for barnets tryghed og trivsel. Vi møder hinanden med en hilsen, både når vi kommer ind ad døren, og når vi går hjem igen. Så vidt muligt prioriterer vi tid til, at både forældre og personale kan fortælle om oplevelser fra hjemmet eller vuggestuen, som kan have indflydelse på barnets trivsel og dag. Vi stræber efter et passende informationsniveau med fællesbeskeder og informationer over Aula, ugentlig dokumentation til de forskellige børnegrupper om hvad der laves af aktiviteter, og selvfølgelig den daglige dialog, hvor der er plads til den gode historie. En åben og lydhør dialog I hverdagen ønsker vi en konstruktiv dialog mellem børn, forældre og personale, hvor der er åbenhed, respekt og lydhørhed over for hinanden. Vi prioriterer tydelighed omkring gensidige forventninger og tilbagemeldinger. Derfor har vi en forventning om, at tvivlsspørgsmål, bekymringer eller lignende altid vil blive vendt med de personaler i vuggestuen, som det involverer, sådan at der skabes fælles viden, og vi kan understøtte det fremtidige samarbejde bedst muligt. Når dit barn skal starte i Vuggestuen Angolavej Vi prioriterer god tid til barn og forældre i opstarten, og det foregår altid i en mindre gruppe. Vi vil have en primær voksen i opstartsfasen, og det er den person, der har ansvaret for at tage godt imod det nye barn og dets forældre. I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende. Vi forventer, at I har god tid til indkøring. Vores erfaring er, at vi bruger ca. 2 uger. Opfølgningssamtaler Der vil blive tilbudt årlige trivselssamtaler ved behov. Særlige indsatser Børnenes liv former sig forskelligt, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer forældre, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer forældre. Vi vil være i løbende dialog med jer forældre for at skabe de bedste forudsætninger for at opnå dette. Stærke børnefællesskaber Vi har et godt og lærerigt samarbejde med det kompetenceteam, der er tilknyttet vuggestuen, og som kommer fast hver 6. uge af 1 ½ times varighed. Kompetencecentermøderne er et tiltag, vi har stor gavn af i forbindelse med at etablere stærke børnefællesskaber. Tiltaget er med til at klæde os som pædagogisk personale på i en ofte travl hverdag, hvor der hele tiden er behov for, at vi tilegner os nye kompetencer, i takt med at vi møder nye udfordringer.Møderne er medarbejdernes udviklingsrum, hvor de kan reflektere og blive klogere samt blive inspireret og sporet ind på, hvad næste udviklingspunkt skal være for det aktuelle barn. Vi har oparbejdet en rutine, hvor hver stue udfylder et skema, inden mødet bliver afholdt, der angiver, hvilke børn de gerne vil drøfte på det kommende møde, hvilke tiltag har vi igangsat, ser vi fortsat ændringer i barnets adfærd mm. Denne tilgang gør, at vi ofte imødekommer børns/familiers udfordringer, så børn og forældre ikke skal vente længe på, at tiltag og indsatser iværksættes, men derimod at de bliver mødt af et personale, der understøtter barnets læring og trivsel, der hvor barnet er. Overleveringer I Tårnby Kommune skal alle dagtilbud arbejde med overleveringer. Det betyder, at vi i vuggestuen lægger vægt på den gode overlevering til barnets børnehave. Vi inviterer jer forældre til en samtale inden børnehavestart, hvor vi drøfter med jer, hvad der giver bedst mening at overlevere til børnehaven. Det gør vi, for at barnet får de bedste forudsætninger til en god børnehavestart.