Da vi som vuggestue er familiens første led i institutionslivet, skal vi give barnet og jer forældre tryghed og tillid. Derfor inviterer vi jer til en samtale inden opstarten, og ved den trygge start på en stue med primært 1 pædagog, der opbygger den første og spæde relation til jeres barnet og familie.
Vi overvejer altid, hvordan opstarten skal være:
Hvor længe skal barnet være her?
Hvad kan barnet rumme?
Hvor skal de øvrige børn være, så det nye barn ikke bliver overrumplet af for mange børn og nye indtryk omkring sig de første dage?
Desuden skal vi tage hensyn til de særlige behov, som netop jeres barn har, og tilegne os viden gennem dialog med jer. Herefter vil trygheden som oftest opstå, og samarbejdet har gode betingelser for at udvikle sig.
En vigtig information vi giver jer forældre, er at vores "døre" til stuerne og kontoret altid er åbent. Vi håber på denne måde, at det er med til at øge jeres tillid til vuggestuen, og at I bliver trygge nok til at komme til os, hvis I har spørgsmål, undren eller brug for en snak. Herefter vil respekten for hinanden som oftest opstå, og det gode samarbejde har gode betingelser for at udvikle sig.
For at sikre, at forældresamarbejdet fortsat udvikler sig inviterer vi jer til endnu et møde, efter at jeres barn har gået i vuggestuen i ca. 3 måneder. Her ligger fokus på, hvordan det har været at starte i vuggestuen. Er der forventninger fra begge sider, som skal afstemmes?
Til mødet introducerer vi jer til "Læringshjulet". Det er et pædagogisk arbejdsredskab, hvor både personale og forældre udfylder et skema, som tager udgangspunkt i de 7 læreplanstemaer. Det udfyldte skema giver et "her og nu" billede af, hvor barnet aktuelt befinder sig udviklingsmæssigt. Ved at både vuggestue og forældre udfylder skemaet, har vi samme udgangspunkt at tale om. Dermed er det ikke kun fagpersonalet, der udtaler sig om barnets udvikling, og vi får på den måde et større fælles billede af barnet. Begge parter har således lige stor andel og ansvar for barnets fremadrettede udvikling og trivsel.
Indkøring
Vi har en erfaring om, at desto mere og bedre samarbejde der finder sted, desto bedre udvikles og trives barnet. Personale og forældre har et fælles ansvar for at dele så meget viden omkring barnet som muligt. Ved delingen opnår vi en bedre forståelse af det enkelte barn, samt hvilke forudsætninger, behov, aktuel udviklingstrin som barnet har.
Børn og familier er forskellige, og har forskellige behov, og der skal vi som personale kunne differentiere tilgangen. Det kan både være i dagligdagen, og i situationer med behov for en styrket indsats.
Vi prioriterer den daglige forældrekontakt højt, og lægger stor vægt på, at den enkelte familie får en positiv oplevelse af mødet med vuggestuen.
Vi skal være tydelige i de forventninger og krav, vi har til jer forældrene som samarbejdspartnere, for at institutionens dagligdag fungerer. Vi forsøger at informere videst muligt om vores hus, pædagogik og overvejelser om dagligdagen i institutionen. Vi ønsker at være lydhøre, inviterer gerne til dialog, og er altid åbne for en snak.
Første samtale efter indkøring
Vi holder 3 gange i børnenes tid samtaler med jer:
Før opstart
Efter ca. 3 måneder
Inden børnehavestart.
Udover de 3 samtaler holder vi også samtaler ved ekstra behov. Vi informerer dagligt om vores hverdag, både i form af en snak når I afleverer og henter, samt ved info og fotos på intranettet.
Særlige indsatser
Samarbejdet om barnet fortsætter gennem hele barnets vuggestueliv, hvor I som forældre, altid har mulighed for at få en snak/et møde med vuggestuen, hvis I ønsker det.
Det samme gælder for vuggestuen. Vi vil altid invitere jer til en snak/et møde, hvis vi oplever, at der er behov. Karakteren af møderne afhænger helt af, hvilken problematik I/vi oplever. Møderne har altid de bedste betingelser, når tilliden og respekten for hinanden er tilstede – også når det handler om de "svære samtaler". Vi skal turde og evne at handle ud fra børnenes behov, selv i svære situationer og ved bekymringer. Da vi lægger så stor vægt på et stærkt forældresamarbejde, og ønsker at kende familierne godt, vil vi som regel nemmere kunne indgå i et godt samarbejde med jer, om hvordan vi hjælper og støtter barnet og familien.
Vi er, i forhold til børn i udsatte positioner, opmærksomme på en tidlig og forebyggende indsats gennem dialog og forældresamtaler. Generelt har vi også altid en bevidsthed om muligheden for hjælp, råd og vejledning udefra og i vores faglige netværk omkring disse familier og børn.
Overleveringer
Barnets vuggestuetid afslutter vi med endnu et møde, hvor ”Læringshjulet” igen er omdrejningspunktet for samtalen. Her er det muligt at få afrundet de seneste års samarbejde samt have den sidste mulighed for at tale sammen om jeres barn, dets udvikling, trivsel og læring, og om hvordan vi sammen tænker, at barnet vil opnå den bedst mulige start på børnehavelivet.
Ved overgang til børnehave er vi også opmærksomme på at støtte jeres barn i processen bl.a. ved at
Tage på besøg i børnehaven med et par venner fra vuggestuen
Tale meget med barnet om det at skulle videre i børnehave
Holde en fin afslutning, hvor barnet får en bog med fotos med sig fra sin tid i vuggestuen.