Vi arbejder med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Vi tager udgangspunkt i vores pædagogiske værdier og læreplanstemaerne, som danner grundlag for vores pædagogiske praksis.
Det er vigtigt for os at skabe nogle rammer, der giver børnene et meningsfuldt og indholdsrigt hverdagsliv og dermed et læringsmiljø gennem hele dagen, hvor de kan trives, er glade og udvikles og hvor der er plads til børns forskelligheder og individuelle behov. I vores hverdag arbejder vi ud fra et anerkendende børnesyn med vægt på et godt børneliv.
Med vores børnesyn og børneperspektiv i fokus bliver børnene inddraget og støttet til selv at være nysgerrige, undersøgende, eksperimenterende og opleve sin omverden.
Vi lægger vægt på, at børnene oplever læringsprocesser i små grupper med en voksen, hvor den voksne har mulighed for tæt kontakt og er en god sproglig rollemodel, som har dialoger med barnet i forhold til udvikling og alder.
Det betyder, at vi så vidt muligt deler børnene i de daglige aktiviteter og leg.
Dette vil nogle gange være som mindre grupper med venner fra egen stue og andre gange i grupper på tværs af stuerne, med udgangspunkt i børnenes udviklingstrin, alder køn og formåen I hverdagens leg og aktiviteter vægter vi børnenes relationer højt, og at de inkluderes i venskaber og er en del af et børnefællesskab.
Vi tilbyder børnene spændende og varierede oplevelser bl.a. på tværs af aldersopdeling ved aktiviteter, leg inde og ude samt ture i nærmiljøet.
Vi er bevidste om at være gode rollemodeller, som møder børnene med respekt og når de viser følelser, er vi anerkendende og udviser empati.
Vi viser dem tillid og støtter dem i selv at handle, tale og opleve reaktioner fra omgivelserne.
Vi iagttager børnene i deres leg og får indblik i, hvad de er optaget af. Ved at møde børnene i deres leg og sammen bygge videre på den, kan de opleve en forståelse fra os voksne, som er med til at støtte dem i at turde noget andet/mere. Her kan vi eventuelt vise børnene, hvad vi ville gøre i en given situation eller udvide legen ved at tage på en tur som kan relatere dertil.