Vi arbejder ud fra et solidt og differentieret forældresamarbejde baseret på åben daglig, rummelighed, respekt og tillid. Derfor opfordrer vi til en fælles konstruktiv feedbackkultur, idet det er vigtigt at åbne op for spørgsmål og undren om barnets trivsel eller vores institutionspraksis.
Når dit barn skal starte i Skottegården
Vi arbejder med tryghed og tillid under indkøringen og modtagelsen, da vi er opmærksomme på, at det kan være svært at starte i institution, og at det måske kan være lidt sværere, i vores åbne hus. Derfor lægger vi stor vægt på, at vores nye børn og forældre starter sikkert og trygt.
Når jeres barn fået en plads i vores vuggestue, kommer I og hilser på os og ser institutionen. Vi aftaler nærmere om, hvornår I skal komme den første dag, og hvordan indkøringen skal foregå. I får desuden vores forældrefolder og en skrivelse om, hvad I kan gøre inden vuggestuestart, for at gøre overgangen fra hjemmet til vuggestuen lettere for jeres barn.
Den allerførste dag i vuggestuen skal barnet sammen med jer være her i en times tid. Det er vigtigt fra første dag at skabe en grundlæggende tryghed og tillid hos barnet og jer som forældre. Derfor bruger vi mange ressourcer på det under indkøringen. Barnet og familien får tilknyttet en primær pædagog og en sekundær voksen, som er dem, der i den første tid hovedsageligt er sammen med barnet, og som kommunikerer med jer. Den primære vil være tovholder for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse i samarbejde med resten af teamet i barnets vuggestuetid.
Under barnets indkøring taler vi om, hvad der er sket i barnets liv indtil nu, deres soverytme, kost, små vaner, forventninger med mere. I vil løbende, som forældre blive sat ind i de praktiske ting, så som ekstra tøj med navn i, vores digitale platform Famly og lignende.
Når trygheden og tilliden er skabt, begynder barnet langsomt at kunne bevæge sig ud i den store verden, som vuggestuen er for et lille barn. Det er vigtigt for vuggestuebarnet, at hverdagen er genkendelig og kontinuerlig. Vi har derfor nogle faste rutiner, som vi gentager i vores dagligdag:
Aflevering
Leg
Vi tager overtøj på
Ud at lege
Vi forbereder os til at spise
Selve måltidet
Tøj af og på når de skal sove
Eftermiddagsmad
Sige goddag igen til forældrene.
Første samtale når I er faldet godt til
Når barnet har været ved os i ca. 3 måneder holder vi en forældresamtale, hvor vi taler om hvordan det er gået, afstemmer forventninger og får mulighed for at tale om det, der rører sig både i vuggestuen og derhjemme.
Til samtalen bruger vi dialogskemaer, som vi drøfter sammen med jer forældre. Ved hjælp af dialogskemaet og vores kendskab til barnet kan vi til samtalerne tilbyde vejledning og indgå i en dialog om, hvordan vi i fællesskab kan fremme barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Særlige indsatser
Alle børn er forskellige og det er ikke altid, at alle børn har lyst til store aktiviteter, til voksenstyrede aktiviteter eller til at være sammen med andre børn. Derfor arbejder vi med det, som vi kalder "den pædagogiske bagdør", hvilket kan give børnene mulighed for at deltage på deres egne præmisser. Det er helt normalt og kan skyldes mange ting at børnene vælger at trække sig. Her er det dog vigtigt for os at vide, om der er sket noget anderledes i barnets hverdag på hjemmefronten. Har barnet sovet dårligt, har en forældre natarbejde, skilsmisse, flytning og lignende.
Vi vil i samarbejde med jer forældre være opmærksomme på, om det er noget der varer mere end 1 dag og vi vil her være mere nysgerrige på, hvilken position barnet har i børnefællesskabet og give barnet lidt ekstra opmærksomhed i en periode indtil barnet har fundet plads i børnefællesskabet igen.
I løbet af en dag tilbyder vi planlagte pædagogiske læringsmiljøer, hvor vi tager udgangspunkt i vores værdier, det enkelte barn og børnefællesskabet. Som oftest laver vi en rolig og en fysisk aktivitet om formiddagen og igen om eftermiddagen. Vi anser vores rutiner, som meget vigtige lærings-rum og i rutinerne arbejder vi med fællesskabet, selvhjulpenhed og selvregulering.
Vi er samtidig opmærksomme på, at vi med vores værdi det åbne hus, ikke overser børn i udsatte positioner. Vi har overblik over, hvilke børn vi skal være opmærksomme på, ved at have forskellige positioner til de voksne i løbet af en dag og hermed også forskellige ansvar. Når et barn kommer i en udsat position, er det som sagt forældresamarbejdet om barnets trivsel, som kommer ekstra i fokus. Vi vil have mere fokus på vores daglige sparring med hinanden og forældrene samt holde et møde, hvis det er nødvendigt eller inddrage sparringspartnere som pædagogiske vejledere i dialog og samarbejde med forældrene.
På den måde tilbyder vi alle vores børn udvikling, trivsel og læring, der stemmer overens med vores værdier.
Overleveringer
Vi ønsker her, at opsummere, hvordan vi og forældrene bedst kan forberede børnene til en god start i børnehave.
Når dit barn er ca. 2 år og 3 måneder indkalder vi til forældresamtale. Her vil vi tale om, hvilken børnehave I har valgt til jeres barn og hvordan vi arbejder med at gøre barnet klar til børnehave.
Fx kan der være ekstra fokus på selvhjulpenhed, på selvregulering eller lignende i vuggestuen og derhjemme i et samarbejde. Så vi i den sidste tid, kan nå at klargøre barnet bedst muligt til sin børnehavestart. Vi taler ud fra vores dialogskema om udvikling, som I også får inden samtalen.
Vi udfylder et overleveringsskema, hvor vi videregiver eventuelle handleplaner og specielle hensyn til børnehaven. Alt dette sker i samarbejde med jer forældre. Når vi nærmer os børnehavetiden tager vi på børnehavebesøg med børnenes venner og spiser madpakker i børnehaven.
Vi arbejder med at etablere læringsmiljøer, der bygger bro til børnehavemiljøet. Barnet lærer og opnår positive erfaringer med at være en del af et større fællesskab. Vi arbejder med barnets sprog, selvhjulpenhed, selvregulering, selvværd samt deres empatiske evne for at kunne være en god ven. Vi italesætter, når børnene er gode venner og taler om, hvordan man er en god ven. Hvad kan vennerne lide og hvornår siger vennerne stop? Hele vores praksis klæder dem på til verdenen, ikke kun børnehaven. Men fremadrettet til resten af deres liv. De får kompetencer som at vente på tur og modtage beskeder – kompetencer man skal have når man går i børnehave og videre ud i verdenen.
Når vi når barnets sidste dag i vuggestuen holder vi vuggestuefest med jer forældre og vennerne, hvor vi synger farvel mens barnet står på bordet, barnet deler noget ud de har med hjemmefra og får en gave, som er deres bog fra vuggestuen. Vi snakker om at skulle i børnehave og børnene glæder sig og vil alle i børnehave, når vi holder vuggestueafslutning. På den måde sætter vi et positivt punktum for barnet og sender det bedst muligt videre sammen med jer, som får en afslutning sammen med jeres barn.