Vi arbejder ud fra 6 pædagogiske værdier, som vi prioriterer højt i vores daglige praksis. De 6 værdier er: Modtagelse af barnet og dets familie samt det videre forældresamarbejde Det åbne hus Anerkendelse Udeliv Barnets selvhjulpenhed Barnets selvregulering. I vores pædagogiske praksis benytter vi os af viden om det pædagogiske krydsfelt. Når vi taler om det pædagogiske krydsfelt, er det fordi, vi hele tiden arbejder med og reflekterer over forholdet mellem: Pasning: Passe på Udvikling: Støtte, forme og lære Individ: Tage udgangspunkt i den enkelte Fællesskabet: Være en del af et fællesskab og danne relationer Omsorg: Både fysisk og psykisk Læring: Hvor legen er vigtig for barnet kan forstå, vide, føle og skabe nyt Socialisering: Være en del af et fællesskab Dannelse: Er forventninger til opførsel og menneskelige omgangsformer alt det man er og gør. Her er det pædagogens viden om det enkelte barn i den aktuelle kontekst, der bliver retningsgivende for, hvilket mål der bliver prioriteret i den enkelte situation. Derudover vil pædagogen vælge imellem de forskellige positioner i de pædagogiske processer. De kan være den der styrer aktiviteten (går foran), den der støtter og vejleder (går ved siden af) eller vælge at træde tilbage og overlade det til børnenes eget initiativ og støtte op, hvis det bliver nødvendigt (være bagved). Det afhænger af, hvad målet i den konkrete situation er. Vi har lavet en organisering, hvor der ikke er stueopdeling, men en fleksibel organisering, der tager udgangspunkt i både det enkelte barns og fællesskabets behov. Det gør vi ved, at der er 1 primær-pædagog på hvert barn, som gennem indkøring har indgående kendskab til barnets rutiner, vaner, behov og udvikling og videregiver informationer til resten af medarbejderne. Samtidig med at pædagogerne skal kunne se, hvad der foregår i de indbyrdes lege-, lærings-, dannelses-, udviklings- omsorgs- og socialiseringsprocesser og her koordinere og prioritere deres position og handlinger i forhold til dette. Når vi har valgt at arbejde i et åbent hus og bruger ordet team om medarbejdergruppen, er det med baggrund i, at vi fortrinsvis har fælles opgaver og ansvar, som kræver meget gensidig information, kommunikation og samarbejde. Vi er gensidige afhængige af hinanden i teamet i vores pædagogiske arbejde med børnene. Vi har desuden valgt den åbne struktur med henblik på at øge trivslen, motivationen, udviklingen og læringen på tværs i vuggestuen, både for den enkelte og teamet samt effektiviteten og kvaliteten ved at være mere fleksibel og bruge hinandens kompetencer og styrke fællesskabet. Samtidig med at den enkelte bliver set, hørt og forstået, så alle føler et ejerskab.