I Tårnby Kommune har vi fokus på dit barns trivsel, udvikling og læring, lige fra du og dit barn møder sundhedsplejersken første gang, til dit barn er blevet ung og er på vej videre efter folkeskolen.
Vi vil gerne have, at alle børn oplever sig som betydningsfulde deltagere i stærke børnefællesskaber. Fællesskaber hvor børnene trives, og hvor deres læringspotentiale kan udfoldes og udfordres. Vi ønsker, at børn skal lære, trives og udvikle sig lige fra du og dit barn møder sundhedsplejersken første gang. Det har vi skrevet om i vores strategi ’Stærke børnefælleskaber’. Vi er overbeviste om, at det er i fællesskabet, at børn udvikler sig, og det er vores pligt i samarbejde med jer forældre at sikre, at ingen står uden for. TOPI-metoden Sundhedsplejen, Tandplejen og Dagtilbud arbejder efter en fælles metode, som hedder TOPI. TOPI står for "tidlig opsporing og indsats" og er en fælles systematik, som vi anvender i vores vurdering af børns trivsel. Det skal sikre, at vi kan lave en rettidig indsats over for børn, der er udfordret på deres trivsel, læring og udvikling. Planen er at hele 0-6 års området skal arbejde med TOPI. Vi starter i 2022 i Sundhedsplejen og seks af vores institutioner. To gange om året sætter vi særligt fokus på alle børns trivsel gennem en trivselsvurdering. Sundhedsplejen laver trivselsvurdering ved to besøg i børnenes første år. I 2023 begynder vi at lave trivselsvurderinger i alle vores dagtilbud. Vi har altid fokus på, om dit barn trives. Vores ønske er at forældre og personale kan sætte tidligt ind, hvis der er brug for det. Vi taler hele tiden sammen og med jer om dit barn/dine børns trivsel, men nu supplerer vi vores arbejde med børnenes trivsel. Fremover vil vi systematisk trivselsvurderer alle børn i alderen 0-6 år to gange om året. Hvis det giver anledning til bekymring, indkalder vi forældrene til en ekstra snak. Derfor - oplever du, at der sker små eller store ændringer i dit barns måde at være på, så tag fat i dit barns dagtilbud/skole. Gennem dialogen kan vi sammen undersøge, hvad det konkret kan handle om, hvad vi selv kan gøre, hvem det kan være relevant at inddrage osv. 
Se film om TOPI Filmen fortæller kort om TOPI,  Tidlig Opsporing og Indsats, og hvordan vi bruger metoden til holde fokus på dit barns trivsel.  https://player.skyfish.com/?v=https://video.skyfish.com/4156a038-726d-4c8c-829b-596c9326f8c2/AppleHLS1/stream-7826-54204754.m3u8&media=54204754 Film om Topi player.skyfish.com Hvad er en trivselsvurdering? <p>En trivselsvurdering er en vurdering af hvert enkelt barns trivsel. Det adskiller sig ikke meget fra, hvordan vi også i dag arbejder med børnenes trivsel. Forskellen er blot, at det nu gøres mere systematisk, og at vi bruger modellen TOPI og systemet ’Hjernen&amp;Hjertet’ i vores arbejde.</p> <p>Med det er vi sikre på, at vi kommer omkring alle – også dem, der ikke umiddelbart synes at være nogen bekymring om. På den måde får vi tidligere blik for børn, der ikke trives godt.</p> <p>Vi har altid fokus på, hvad det er i barnets omgivelser, der gør, at barnet ikke trives. Vi ser på børnemiljøet på stuen, og hvordan vi i samarbejde med jer forældre kan gøre en indsats for at øge trivsel for alle børn.</p> <p>Når vi laver en trivselsvurdering af børnene, bruger vi farverne grøn, gul og rød til at sikre overblik, så vi kan hjælpe så hurtigt som muligt. At børnene er i en grøn, gul eller rød position, fortæller noget om, hvordan børnene har det i en bestemt sammenhæng.</p> <p>Personalet vurderer børnene ud fra spørgsmål om sundhed, læring og generel trivsel:</p> <ul> <li>Børnenes færdigheder og kompetencer i sociale sammenhænge</li> <li>Om de får tryghed og omsorg fra voksne</li> <li>Om de er aktive og ligeværdige deltagere i fællesskabet</li> <li>Om de har en positiv selvfølelse. </li> </ul> <h3>Hvad betyder farverne i TOPI?</h3> <ul> <li>Rød trivselsposition - Barnet trives ikke, og der er behov for støtte.</li> <li>Gul trivselsposition - Der er tegn på, at barnet kan være på vej til ikke at trives, og det skal undersøges nærmere.</li> <li>Grøn trivselsposition - Barnet trives godt, udvikler sig og lærer.</li> </ul> <p>Hvis børnene trives, vil vi i samarbejde med jer gøre mere af det, som får børnene til at trives, lære og udvikle sig. Hvis børnene ikke trives, uanset om det er lidt eller meget, vil vi altid tale med jer om det. I den situation er det vigtigt, at sundhedsplejerske, pædagog eller tandpleje samarbejder med jer forældre om at støtte jeres barn bedst muligt, så det igen kommer til at trives</p> <p>Hvis sundhedsplejersken ser et barn med nedsat trivsel, tilbyder vi en overgangssamtale fra hjem til dagtilbud.</p> Hvis vi er bekymrede for dit barns trivsel <p>Hvis der er bekymringer for et barns trivsel, kontakter vi med det samme jer og aftaler et møde. Her drøfter vi bekymringen, samt hvilke små eller store ændringer, der skal til for at hjælpe barnet tilbage i god trivsel igen.</p> <p>For os er det helt centralt, at vi så tidligt som muligt inddrager barnets forældre. I kender barnet bedst, og et barns forældre er en vigtig ressource, når vi sammen skal finde gode løsninger på, hvordan vi kan hjælpe barnet.</p> <p>På mødet kan vi også beslutte at aftale endnu et møde, hvor vi kan inddrage f.eks. talehøre-konsulent, familierådgiver, psykolog eller anden relevant faglighed.</p> Hvordan behandler vi data? <p>TOPI er et internt pædagogisk arbejdsredskab. De data, vi indsamler, om dit barns trivsel skal først og fremmest bruges til, at vi kan sætte tidligt ind, hvis vi oplever, at barnet ikke trives. Trivselsundersøgelserne gør også, at vi kan se barnets trivsel over tid og følge barnets udvikling. Det er godt, fordi vi på den måde kan justere vores støtte, hvis den ikke har den ønskede effekt, eller lige modsat, hvis barnets trivsel bliver bedre: Give mere af den støtte, der virker.</p> <h3>Hvad registrerer vi?</h3> <p>Vi registrerer navn, barnets trivselsposition (rød, gul, grøn) og evt. bemærkninger. I Sundhedsplejen og Tandplejen indgår data, herunder CPR-nummer, i sundhedsjournalen.</p> <h3>Hvor længe opbevarer vi data?</h3> <p><br />Vi følger lovgivningen om journaliserings- og slettepligt. Det vil sige, at Sundhedsplejen og Tandplejen gemmer data i 10 år efter sidste kontakt, mens dagtilbud og skole/ SFO sletter data efter 2 år.</p> <h3>Videregiver vi data?</h3> <p>Tårnby Kommune følger lovgivningen om persondata og videregiver kun data om et barn med forældrenes udtrykkelige samtykke. Ved overgange fra Sundhedsplejen til dagtilbuddet og fra dagtilbuddet til skolen samarbejder vi altså med jer om, hvad der kan være relevant at videregive, så barnet får en god start. Hvis der er behov for at inddrage andre faggrupper, vil du som forælder altid blive bedt om at give samtykke til udveksling af oplysninger om dit barn – også selvom denne udveksling sker på et møde, hvor du selv deltager. Et samtykke kan altid trækkes tilbage, uanset om det er mundtligt eller skriftligt.</p> <h3>Hvem kan se data om barnet?</h3> <p>Det er kun de konkrete professionelle omkring barnet og særligt udvalgte nøglepersoner i Dagtilbudsafdelingen, der har adgang til at se registreringen i ”Hjernen&amp;Hjertet”. De oplysninger, der ligger om dit barn, bruges udelukkende som internt arbejdsredskab.</p> <h3>Hvem samarbejder vi med om data?</h3> <p>Vi samarbejder med Rambøll, som har udviklet systemet ”Hjernen&amp;Hjertet” og opbevarer de registrerede data. Hvordan er sikkerheden? Tårnby Kommune er dataansvarlig og har indgået en databehandleraftale med Rambøll, der sikrer, at data er beskyttede og kun kan ses og bruges af de medarbejdere, der skal have adgang.</p> <h3>Hvordan får du aktindsigt?</h3> <p>Du har som forælder til enhver tid ret til aktindsigt i registreringen og ret til at blive orienteret om vurderingen af dit barns trivsel og registrering i ”Hjernen&amp;Hjertet”.</p> <p>Vil du vide, hvad der er registreret om dit barn i TOPI, kan du henvende dig til personalet i det tilbud, der har foretaget trivselsvurderingen.</p> <p><a rel="noopener" href="https://www.datatilsynet.dk/borger/hvad-er-dine-rettigheder" target="_blank">Læs mere om dine rettigheder ifølge Persondataloven hos Datatilsynet.</a></p>