Den 1. januar 2025 trådte en ny lovgivning i kraft, der skal styrke tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald.
Alle virksomheder kan blive udvalgt til et affaldstilsyn. Affaldstilsynet er lovpligtigt og virksomhederne skal selv betale for det.
Alle virksomheder i Danmark har pligt til at sortere deres affald og sikre, at affald egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding. Det er derfor besluttet at styrke tilsynet med virksomheders affaldshåndtering med to nye typer tilsyn: et administrativt og et fysisk affaldstilsyn.
Affaldstilsynet vil blive målrettet de virksomheder, hvor der er størst risiko for, at reglerne ikke bliver overholdt, og hvor miljørisikoen ved regelbrud er størst. Tilsynene omfatter også virksomheder der ikke tidligere har modtaget regelmæssigt miljøtilsyn af kommunen.
Udpegning af virksomheder til affaldstilsyn
Din virksomhed kan blive udpeget på flere måder.
Din virksomhed kan blive udtrukket til administrativt affaldstilsyn, som bliver udført af Miljøstyrelsen.
Din virksomhed kan blive udpeget til fysisk affaldstilsyn på baggrund af Miljøstyrelsens administrative tilsyn
Din virksomhed kan blive udpeget i forbindelse med et tematiseret tilsyn, f.eks. byggeri og nedrivning, kontor eller detail
De fleste affaldstilsyn er risikobasserede på baggrund af data fra det fælles affaldsdatasystem (ADS), data i CVR-registret og/eller branchespecifikke data. Det er Miljøstyrelsen som udvælger virksomhederne. Tårnby Kommune udfører de fysiske tilsyn.
Du kan læse mere om affaldstilsynene i Miljøstyrelsens guide til affaldstilsyn
eller på Miljøstyrelsen hjemmeside.
Modtager din virksomhed allerede regelmæssigt miljøtilsyn
Hvis din virksomhed modtager regelmæssigt miljøtilsyn betyder det nye affaldstilsyn, at det normale miljøtilsyn fortsætter som det plejer, men opdeles i to dele. En del der omhandler affald og en anden, som er miljøtilsynet, som du kender det i dag. Virksomheder der er omfattet af regelmæssigt miljøtilsyn, modtager som udgangspunkt ikke administrative affaldstilsyn.
Du vil blive opkrævet som sædvanlig for miljøtilsynet, men du vil også blive opkrævet et gebyr for affaldstilsynet. Der vil være to forskellige takster for de to typer tilsyn. Taksten for miljøtilsynet er fastsat af miljøstyrelsen.
Brugerbetaling
Affaldstilsynet er 100% gebyrfinansieret, hvilket betyder at alle kommunens omkostninger i forbindelse med tilsynsopgaven skal dækkes af de virksomheder, som tilsynene udføres på. Taksten fastsættes årligt af kommunen som en fast timetakst.
Taksten for 2025 vil snarest blive publiceret her på siden.
Taksten for administrative tilsyn foretaget af Miljøstyrelsen fastsættes af Miljøstyrelsen og findes på deres hjemmeside.
Om affaldstilsynet <h4>Sådan foregår et fysisk affaldstilsyn</h4>
<p>Et fysisk affaldstilsyn er et besøg på jeres virksomhed, hvor vi sammen gennemgår jeres affaldsløsninger og tjekker, at den lever op til de gældende regler.</p>
<p>Vi kigger på jeres affaldssortering både indendørs og udendørs, og vi tjekker, hvordan i kommer af med affaldet.</p>
<p>Hvis vi konstaterer fejl og mangler, gennemgår vi reglerne for affaldssortering med jer og vejleder jer om løsninger. Vi sætter en tidsfrist for, hvornår det skal være bragt i orden, og hvordan vi følger op.</p>
<h4>Repræsentant for virksomheden</h4>
<p>Der skal være en repræsentant for virksomheden til stede under tilsynet. Repræsentanten kan være en affaldsansvarlig, ejer af virksomhed eller lignende. Repræsentanten skal kende virksomhedens affaldsordninger og vise sorteringsløsningerne frem.</p>
<h4>Dokumentation for jeres affaldsordninger</h4>
<p>På tilsynet skal vi se dokumentation for, at virksomheden er tilmeldt en affaldsordning. Det kan f.eks. være en kontrakt med en affaldsindsamler, en erhvervskvittering fra genbrugspladsen eller en faktura fra din affaldsindsamler.</p>