Det er en forholdsvist lille strækning der kan have enorm betydning for miljøet, sundhed og nye grønne fællesarealer.
Der er for nuværende to store forureningskilder i Tårnby kommune, lufthavnen og motorvejen - Lufthaven er det svært at gøre meget ved på den korte/mellemlange bane, men en overdækning af motorvejen + togskinnerne vil fjerne den ene del af ligningen.
Det bør der både være økonomi og vilje til.
Svar
Tak for din henvendelse om støjen fra Øresundsmotorvejen og jernbanen.
Økonomiudvalget besluttede på møde den 12/4 2023 at afsætte 60.000 kr. til en analyse af støjen i Tårnby Kommune fra Øresundsmotorvejen og jernbanen, der skulle supplere Københavns Kommunes analyse af samme problematik i Københavns Kommune. Analysen tager udgangspunkt i et scenarie, hvor strækningen mellem Københavns Kommune og Tårnbyoverdækningen simuleres overdækket og sammenbygget med den øvrige overdækning i begge ender.
Analysen viser, at Tårnby Kommunes del af den samlede anlægssum vil være i omegnen af 1,06 mia. kr., og drift og vedligehold skønnes til ca. 29. mio. kr. om året, hvis overdækningen etableres samtidig med Københavns Kommunes del af overdækningen. Der er truffet beslutning om at arbejde videre med en konkretisering af projektet, da analysen var på et meget overordnet niveau. Til det formål nedsættes en arbejdsgruppe med de relevante aktører, herunder Sund og Bælt, By og Havn, Tårnby Kommune, Transportministeriet, Amager Vest Lokaludvalg og øvrige relevante grundejere.
Vi er således opmærksomme på støjen, men udarbejdelsen af projektet er en flerårig proces, hvor både udformning og økonomi skal afklares, inden der træffes en beslutning om, hvorvidt projektet skal prioriteres.