På torsdag dukker der nye, usikre trafikanter op i bybilledet, når de nye børnehaveklassebørn begynder i skole. Sæt farten ned og vis hensyn, opfordrer Tårnby Kommune og Rådet for Sikker Trafik.
Foto: Rådet for Sikker Trafik Du har måske allerede set skilte med teksten ”Børn på vej” på din vej rundt i kommunen. De er en del af en kampagne, som Rådet for Sikker Trafik og landets kommuner laver hvert år ved skolestart for at sætte fokus på trafiksikkerheden omkring skoler. Rådet har spurgt 2.042 forældre til børn i grundskolen landet over, hvordan de opfatter trafikken omkring deres børns skole. 38 procent af forældrene til de 5 til 8-årige oplever skolevejen som delvist eller meget usikker, mens tallet blandt forældrene til de 13 til 16-årige er 28 procent. Næsten alle forældre, der selv færdes i trafikken skolen, svarer i undersøgelsen, at de selv viser hensyn i morgentrafikken omkring skolerne. Men 39 procent har oplevet andre forældre, som har kørt for stærkt omkring skolen, og 34 procent har oplevet forældre, som har været uopmærksomme på grund af deres mobil. Der er altså plads til forbedring. Sammen om trygheden i Tårnby I Tårnby Kommune er der også fokus på, at trafikken omkring skolerne skal opleves tryg. ”Det er vigtigt, at skolebørnene kan færdes trygt i trafikken i vores kommune. Det er med i overvejelserne, når der træffes nye beslutninger om vejene her i kommunen, og der er også jævnligt borgere, som henvender sig til kommunen med forslag til, hvor vi kan gøre skolevejene mere trygge. Som Rådet for Sikker Trafik siger, kan vi også alle nemt bidrage til de trygge skoleveje ved at vise hensyn, når vi er i nærheden af skolerne – ikke mindst i de kommende måneder, hvor der er små, helt nye trafikanter på vejene”, siger borgmester Allan S. Andersen. Også eleverne selv står klar til at gøres deres for trygheden i trafikken omkring skolerne. Alle skoler har nemlig skolepatruljer, der hver morgen guider deres skolekammerater sikkert over vejen. Råd: Lad os få børnene ud af bilerne Fra Rådet for Sikker Trafik er meldingen, at jo flere børn, som kan skifte bagsædet i mors eller fars bil ud med cyklen, jo bedre. Det skaber mindre trængsel omkring skolen, og det giver eleverne færdigheder i trafikken, når de er i trafikken sammen med en voksen. Blandt de 5 til 8-årige er det på landsplan cirka 12 procent, som selv går eller cykler i skole uden en voksen, mens det er cirka 65 procent af de 13 til 16-årige. Den overvejende grund til, at de yngste elever ikke får lov til at gå eller cykle uden følgeskab af en voksen, er, at forældrene synes, at deres barn er for lille. Det er 55 procent af forældrene til de 5 til 8-årige, som bruger den begrundelse, mens 18 procent svarer, at der er for meget trafik. ”Det er forståeligt, at forældrene til de yngste skolebørn er bekymrede for at lade deres børn gå eller cykle i skole. Men forudsætningen for, at de overhovedet vil overveje, om deres børn selv må transportere sig selv i skole, er, at de oplever en tryg skolevej. Derfor opfordrer vi både forældre og andre trafikanter, som passerer forbi skoler, til at udvise særligt hensyn”, siger Rosa Nissen, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.