Borgerrådgiverens årsberetning for 2023 er udkommet – læs den her.
Borgerrådgiveren er ansat af Tårnby Kommunes kommunalbestyrelse og har blandt andet til opgave at styrke dialogen og samspillet mellem borgerne og kommunen ved at bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed under behandling af sager i kommunen.
Hvert år udgiver borgerrådgiveren en årsrapport, der blandt meget andre rummer statistik over henvendelser fra borgere og klagesager, herunder hvad klagerne gik ud på.
Årsberetningen for 2023 er for nylig blevet præsenteret for kommunalbestyrelsen, og nu kan du også læse den.
Læs borgerrådgiverens årsberetning for 2023.
Der er stor opbakning til borgerrådgiverens arbejde fra kommunalbestyrelsen, fortæller borgmester Allan S. Andersen:
”Vi har haft en borgerrådgiver siden 2019, og det er af stor værdi, fordi borgerrådgiveren er et uvildigt og neutralt bindeled mellem borgerne og kommunen og sikrer, at vi værner om borgernes retssikkerhed”.
Pointer fra årsberetningen
Her er nogle af de pointer, borgerrådgiverens årsberetning for 2023 byder på:
Antallet af henvendelser til borgerrådgiveren stiger år for år. Fra 2022 til 2023 steg antallet af henvendelser med 5,8 procent fra 468 sager i 2022 til 495 sager i 2023. I samme periode steg antallet af klager med 35 procent. Forklaringen er blandt andet, at borgerrådgiveren bliver stadig mere kendt blandt Tårnbys borgere.
I 2023 blev der klaget mest over henholdsvis den måde, sager blev håndteret på, og selve afgørelserne i sager. Håndteringen af sager var også et af de store klagepunkter i 2022, mens der er sket en markant stigning i klager over selve indholdet i afgørelser. Her er der sket næsten en fordobling fra 2022.
Klagerne, som borgerrådgiveren modtager, omhandler oftest de centre, der træffer flest afgørelser af stor betydning for borgerens livssituation – derfor er det Center for Beskæftigelse og Borgerservice og Center for Børn og Familier, som var genstand for flest klager i 2023 – henholdsvis 29 og 26 procent af klagerne.
Fokusområder i 2023 og 2024
Borgerrådgiveren vælger hvert år nogle fokusområder for sit arbejde både i forhold til borgerne og internt blandt kommunens medarbejdere.
I 2023 var et af disse fokusområder partsaktindsigt og kvalitetssikringsprocedure for skriftligt materiale. Der er sket store forbedringer på dette område, og borgerrådgiveren får færre klager om dette emne, men der er stadig plads til flere forbedringer, så dette fokus fortsætter i 2024.
I 2024 vil borgerrådgiveren blandt andet også have fokus på, at endnu flere borgere skal kende til borgerrådgiveren, ligesom borgerrådgiveren vil have fokus på borgernes oplevelse af kommunens nye telefontider og rådhusets åbningstider.
Læs mere om borgerrådgiveren.