Børn og unge, der har svært ved matematik, har markant ringere chancer for at få en ungdomsuddannelse eller et job end deres klassekammerater. Tårnby-projektet Lektiepiloter er gået til kamp mod matematikvanskeligheder ved at lære forældrene at tale med deres børn om matematikken, og projektet bliver snart udbredt til hele landet.
Én ud af syv børn og unge i grundskolen har så svært ved matematik, at det kan gå ud over deres livsmuligheder. Det viser en omfattende undersøgelse udført af VIVE til Egmont Rapporten 2023, der kortlægger, hvordan over 700.000 unge har klaret sig efter 9. klasse.
Undersøgelsen viser blandt andet, at unge i matematikvanskeligheder har 44 procentpoint lavere sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen i forhold til elever, der har middel matematikfærdigheder. De har 37 procentpoint lavere sandsynlighed for at have afsluttet en ungdomsuddannelse ti år efter 9. klasse. Og de har 18 procentpoint lavere sandsynlighed for at være i job eller uddannelse 15 år efter.
Tårnbys skoler sætter ind
På Tårnby Kommunes skoler er man i fuld gang med at hjælpe elever med matematikvanskeligheder blandt andet ved hjælp af en forældrerettet indsats ved navn Lektiepiloter. Her lærer frivillige lektiepiloter forældrene en særlig måde, de kan hjælpe deres børn med matematikken: Fokus er på sproget i matematikopgaverne, og forældrene lærer, hvordan de kan tale om matematikken med deres børn.
Tårnbys skoler har samarbejdet med frivillige lektiepiloter siden 2018, og i januar 2021 blev Tårnby del af et pilotprojekt, som skal udvikle Lektiepilot-projektet og udbrede det til resten af landet. Skolerne bidrager for eksempel med deres erfaringer om, hvilke klassetrin, der har mest glade af lektiepiloterne, og hvilken form for undervisning, der fungerer bedst for forældrene.
Fingeren på den faglige puls
Lektiepiloter-konceptet testes på Tårnbys 7 folkeskoler til og med juni 2024, og herefter er det så meningen, at det skal udbredes til resten af Danmark.
Borgmester Allan S. Andersen følger projektet med stor interesse.
”Jeg er meget glad for det samarbejde, vores skoler har med lektiepiloterne, og at vi nu er med til at bringe vigtig viden og erfaringer til skoler i resten af Danmark. Det er et rigtig godt eksempel på, hvordan Tårnbys skoler engagerer sig i elevernes læring og har fingeren på pulsen i forhold til, når der er brug for ekstra fokus på et fagområde”, siger borgmesteren.
Ordene frem for tallene
Ideen bag Lektiepiloter er populært sagt at se på ordene i stedet for tallene i matematikopgaverne. En del matematikvanskeligheder hos børn handler nemlig om, at børnene ikke forstår de ord, der indgår i matematikopgaverne – for eksempel hvis de får en opgave, hvor de skal beregne, hvor meget garn, der skal bruges til at hækle en grydelap, men ikke ved, hvad ”at hækle” betyder. Her kan forældrene hjælpe, og det betyder ikke noget, om forældrene selv er gode til matematik – det er gode snakke, der skal til.
Sara og Solvej fortæller
Sara Hjerming fra Tårnby og hendes datter Solvej er nogle af dem, der har haft glæde af Lektiepiloter.
Sara Hjerming fortæller:
”Jeg kunne mærke, at da jeg var færdig med at være til oplægget, havde jeg helt sikkert mere mod på at hjælpe”, fortæller Sara Hjerming.
”Jeg fik en ide om, at det var ligegyldigt, om man er god til at regne eller ej. Det vigtigste er, om man er god til at snakke om matematikken. Og det, som jeg så kan hjælpe dem med, det er at forstå det sproglige i opgaverne”.
Her kan du se en video med Sara og Solvej, hvor de fortæller meget mere om, hvad de har fået ud af at være med i Lektiepiloter-projektet:
Vil du vide mere – eller måske være lektiepilot?
Lektiepilot-projektet foregår i samarbejde med Matematikcenter – en nonprofit-organisation, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik både online og i lektiecaféer. I samarbejdet deltager også konsulentfirmaet Realize Aps samt Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM). Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Hvis du har lyst til at være frivillig lektiepilot, kan du læse mere på Matematikcenters hjemmeside, og hvis du vil høre mere om Lektiepiloter på dit barns skole, kan du spørge på skolen.
Lektiepiloter-projektet er et af flere projekter, der alle har til formål at hjælpe børn og unge med matematikvanskeligheder.
Læs meget mere om matematikvanskeligheder og projekter hos Egmont Fonden.